Concrete Canoe Race | Delft

Delftse deelname met een heus zwaargewicht

Het klinkt ongelooflijk: met een kano van beton deelnemen aan een heuse betonkanorace. Het wordt nog extremer wanneer we bedenken dat studentenvereniging U-BASE ervoor koos om voor dat doel de zwaarste betonnen kano ooit te bouwen. Toch deden ze het, Tim Kapteijn en zijn U-BASE team. De kano bleek geen U-BOAT te zijn, maar deed precies wat hij moest doen: drijven en plaats bieden aan het kanoteam uit Delft. U-BASE is de studentenvereniging van de masters Building and Structural Engineering van de faculteit Civil Engineering and Geosciences aan de Delft University of Technology. De vereniging doet al een paar jaar mee aan de ‘Concrete Canoe Race’.

U-BASEDe betonnen kano, gewoon, omdat het kan.

Dit jaar was de uitdaging om een licht­gewicht kano te bouwen met als basis duurzame  constructieprincipes. Kapteijn licht toe: “Het comité van vorig jaar had een houten mal gebouwd die we konden hergebruiken, zodat onze focus volledig op de samenstelling van de betonmix kon liggen.” Uiteindelijk werd het geen licht­gewicht betonnen kano, maar de zwaarst denkbare. Hoe, dat legt Kapteijn uit.

U-BASE
Met 7 personen tegelijk aan boord en gewoon blijven drijven.

Van lichtgewicht naar zwaargewicht
“Onze eerste stap was de samenstelling van een betonmix die zich rechtop liet verwerken tegen de kanten van de mal. Daartoe was het noodzakelijk om zo min mogelijk water te gebruiken. De standaardmix was gemaakt van CEM II 52.5 N, zand (0-4 mm), super plastificeerder en water. Door te experimenteren met de mixverhoudingen kwamen we uit op een mengsel met de gewenste consistentie. De volgende stap was het transformeren van deze standaardmix met goede verwerkings­eigenschappen naar een duurzame, lichtgewicht variant. Ook hier waren weer diverse testen noodzakelijk om tot de juiste eigenschappen te komen. De nieuwe mix was samengesteld uit wit CEM I 52.5 R van Aalborg White, hoogovenslak van ECOCEM, standaard vliegas, gerecyclede glasbolletjes van Poraver, PVA-vezels, super plastificeerder en water. De Poraver glasbolletjes zijn het belangrijkste ingrediënt, ze zijn gemaakt uit glas dat niet meer verder gerecycled kan worden in nieuwe producten. Naast dat deze glasbolletjes duurzaam zijn, zorgden ze ook voor 80 tot 90% minder gewicht dan zand. De bulkdichtheid van de mix was ~ 1,05 gram per cm3, in vergelijking met ~ 2,60 gram per cm3 voor de standaardmix. De PVA-vezels werden gebruikt om de treksterkte van het beton te verhogen. Tevens hielpen ze mee om de homogeniteit van het mengsel te verhogen. De grootste treksterkte werd echter verzorgd door de versterking van een kunststofvezel wapening, die was geplaatst tussen de lagen beton.”

U-BASE
Op zoek naar de perfecte betonmix, met het nodige plezier.

De kano woog na de nodige testen en aanpassingen 150 kg en werd getest in de vijver van de campus van de TU Delft. Helaas ging de kano scheuren vertonen. Kapteijn: “We hebben geprobeerd die te repareren, maar het probleem werd alleen maar erger. Toen hebben we besloten alles over een andere boeg te gooien. Wegens tijdgebrek konden we de Poraver glasbolletjes niet gebruiken, wat resulteerde in het plan om dan maar de zwaarste kano te bouwen. Het glas werd vervangen door zand, waardoor de betonmix
2,6 keer zo zwaar werd. De kano werd op een manier gegoten die hem dikwandig en veilig maakte.” Uiteindelijk kwam de kano op een respectabele 301 kg uit. “We wonnen geen prijs voor de zwaarste kano helaas, ook was hij zoals we al verwacht hadden niet de snelste. Maar met 7 personen aan boord bleef hij wel drijven! Dat alleen al is een prestatie op zich en een goed uitgangspunt voor het volgende comité.”, zegt Kapteijn tot slot.     

Tekst | Jan Mol   Beeld | U-Base
Uitgelichte afbeelding: 
Het team, van links naar rechts: Knut (Noorwegen), Hermen, Wouter, Tim, Laura (Spanje), Lisa en Mar (Spanje).