Duurzame bescherming van staal tegen corrosie

Bescherming van staal tegen corrosie in vrijwel alle klimatologische omstandigheden en verfraaiing van stalen constructies in vrijwel elke gewenste kleur of een combinatie van kleuren. Deze duurzame oplossing biedt Straalbedrijf Holland West B.V. met geavanceerde conserverings- en natlaksystemen voor stalen objecten en/of constructies in vele sectoren, op land of op zee.

SHW is specialist op het gebied van het stralen en conserveren van zwart staal, thermisch verzinkt staal en geschoopeerd staal. Het bedrijf beschikt in Heerhugowaard over uitgebreide geklimatiseerde straal-, schoopeer- en natlakfaciliteiten. “SHW heeft voor elk type staal wel een conserveringssysteem”, zegt directeur Leon Burger. “Naast standaardsystemen bieden we conserveringssystemen voor specifieke toepassingen en omstandigheden, zoals systemen die bestand zijn tegen immersie belasting bij contact met water. De laklaag die wij aanbrengen voldoet aan de corrosieclassificatie C2 t/m C5-M, met een levensduurverwachting die de klant verwacht. Variërend van 5 tot 15 jaar of 15 jaar of meer.”

SHW

Bij corrosieclassificatie C2 t/m C5-M gaat het bijvoorbeeld om staal voor een kantoorpand dat aan de C2-classificatie moet voldoen, de staalconstructie van het nieuwe busstation achter station Amsterdam CS waarvoor een C4-classificatie geldt of om de zeer corrosieve omstandigheden in de offshore-industrie, waar vanwege het zoute zeewater de C5-classificatie is vereist. 

Om een goede hechting te creëren wordt het te behandelen materiaal eerst grondig gereinigd door middel van stralen. Straaltechniek en straalmiddel worden uiteraard aangepast aan het te behandelen materiaal. Door deze voorbehandeling wordt de juiste ondergrond verkregen voor het aanbrengen van het conserveringssysteem. De juiste reinheidsgraad en verruwing zijn afhankelijk van het toe te passen conserveringssysteem. Vervolgens wordt desgewenst een laag zink en aluminium in de verhouding 85/15 aangebracht. Dit schooperen is optioneel en gebeurt met een spuitpistool. Het aantal lagen van het aan te brengen natlaksysteem is afhankelijk van de corrosieclassificatie. Burger: “Om een esthetisch optimaal resultaat te behalen, zijn bij geschoopeerd materiaal minimaal 3 verflagen nodig. De coatlagen worden één voor één door middel van een airless spuitmethode op het materiaal aangebracht tot een gelijkmatige gesloten laag is gevormd.” SHW maakt bij het natlakken gebruik van tweecomponenten epoxylakken en polyurethaanlakken; producten van gerenommeerde verfleveranciers. 

SHW
De traverse van station Buitenpost. Dit werk is thermisch verzinkt, het is door SHW aangestraald en voorzien van een 3-laags natlaksysteem. 

Burger: “Onze Staalcoating hal XXL is zo ingericht dat stalen objecten tot een maximale lengte van 29 meter en een gewicht van 32 ton behandeld kunnen worden. Sommige stalen constructies worden door de klant kant-en-klaar bij ons afgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan stalen frames. Daarnaast verwerken we ook losse producten. We werken veel voor de mastenindustrie, dan gaat het om het behandelen van thermisch verzinkte masten zoals lantaarnpalen of om het schooperen en natlakken van bruggen. Voor de energiesector behandelen we onder meer de buispalen; palen die niet in een zinkbad passen en bij ons worden geschoopeerd. De energiesector stelt de allerhoogste eisen als het gaat om conserveringssystemen voor materialen ten behoeve van de hoogspannings-infrastructuur, zoals afspanportalen, KV-stations, wintrackmasten en bliksempieken. Onze andere twee spuithallen zijn door het unieke handlingsysteem van SHW dusdanig efficiënt ingericht dat aanzienlijke hoeveelheden materiaal per week kunnen worden behandeld. Alle hallen zijn uitgerust met moderne apparatuur zodat de veiligheid voor mens en milieu te allen tijde gewaarborgd blijft.”    

SHW
Dakgoten gestraald, geschoopeerd en 3-laags natlaksysteem, Aviodome Amsterdam.

Tekst | Henk Geist  Beeld | Binne-Louw Katsma