Frisse blik op parkeren

Op campus Arenberg in Leuven wordt gebouwd aan een energieneutrale parkeergarage. In het ontwerp is niet alleen rekening gehouden met de capaciteit, het milieuaspect en de veiligheid, maar is ook veel aandacht besteed aan een hoogstaande architectuur en een goede ruimtelijke inplanting. Kortom, een frisse blik op parkeren. 

De nieuwe garage biedt straks ruimte aan 740 plaatsen over acht lagen (inclusief begane grond), waarvan opdrachtgever imec twee derde zal innemen en de KU Leuven één derde, en een fietsenstalling voor 210 fietsen voor KU Leuven. Voor de KU Leuven vervangt de parkeergarage een huidige openluchtparkeerplaats die deels wordt bestemd voor het nieuwbouwproject Quadrivium, een nieuw onderwijsgebouw. Architect Stéphane Beel heeft bewust gekozen voor een volledig open structuur in plaats van een gesloten parkeergebouw. De impact op de omgeving wordt beperkt door het ontwerp met een smalle kopse gevel, die afgewerkt wordt als groengevel aan de kant van de Celestijnenlaan.

Open structuur
De voornaamste reden voor de keuze van een open structuur is het energiezuinige karakter. Volgens de Europese richtlijnen is hellingbaanverwarming dan verplicht, maar dat verbruik weegt niet op tegen de ventilatiesystemen die in een gesloten gebouw voorzien moeten worden. De nieuwe garage functioneert straks volledig energieneutraal. De opbrengst van de 1.000 m² aan fotovoltaïsche panelen op het dak is voldoende om de hellingbaanverwarming tijdens een vorstperiode, de verlichting, de liften en het parkeerbegeleidingssysteem te compenseren. Bij de ingang van de garage dienen bezoekers zich eerst aan te melden (of de badge te laten scannen), waarna ze worden begeleid naar een vrije locatie. Iedere parkeerplaats is namelijk voorzien van een sensor aan het plafond. Bovendien houdt het systeem rekening met de maximale bezettingsgraad voor beide gebruikers en kan in het slechtste geval de toegang worden geweigerd.

Staalplaat-betonvloeren
De hoofddraagstructuur van de garage is anders dan gebruikelijk voor een parkeergarage. In plaats van een volledige (prefab) betonbouw is gekozen voor een hoofddraagconstructie in staal in combinatie met staalplaat-betonvloeren. Het zorgt enerzijds voor een chique uitstraling, en bovendien kan er met staalplaat-betonvloeren licht en snel worden gebouwd. “Dat waren ook de voornaamste argumenten om de staalplaat-betonvloeren in het bestek op te nemen”, zegt Hans Wellens van Sweco Belgium. Het ingenieursbureau heeft Dutch Engineering ingeschakeld voor de berekening en levering van de specifieke vloeren. “Staalplaat-betonvloeren zijn niet alleen relatief licht van gewicht, je kunt er ook grote overspanningen bij een beperkte hoogte mee realiseren. Een belangrijk pluspunt, zeker voor een parkeergarage, waar de ruimte kostbaar is.” Ook weet Dutch Engineering de levertijden van de staalplaat-betonvloeren te beperken. Ze hanteren een levertijd van 3 tot 4 weken, terwijl je voor prefab beton moet denken aan 12-18 weken.

Ondanks dat het geen alledaagse constructie betreft, verlopen de werkzaamheden keurig volgens planning. Als alles goed is, wordt de parkeergarage in april-mei van dit jaar in gebruik genomen.   

Tekst: Roel van Gils     Beeld: FixMedia


Slank en licht bouwen
Een staalplaat-betonvloer is een systeemvloer in de vorm van een verloren bekisting waarbij de trapeziumvormige geprofileerde staalplaat als verloren bekisting dient voor de in het werk te storten betonvloer. Dutch Engineering heeft voor de parkeergarage in Leuven de ComFlor 210 geleverd aan beplatingsfirma Baeck in twee staaldikten 1,00 mm en 1,25 mm met respectievelijk 7,5 meter en 5 meter overspanning. “Groot voordeel van de toepassing van staalplaat-betonvloeren is dat de constructie niet alleen licht, maar ook slank uitgevoerd kan worden”, zegt Henk Prins van Dutch Engineering. “Bij de parkeergarage in Leuven zijn de staalplaat-betonvloeren geïntegreerd in de asymmetrische liggers. Ze rusten enkel op de onderflens. Daarmee blijft de totale hoogte van de vloer beperkt tot slechts 32 centimeter. Baeck heeft ongeveer 300 m² per dag kunnen monteren met een ploeg van drie man, daar waar gerekend was op 250 m² per dag. De vloeren zijn 60 minuten brandwerend uitgevoerd en hebben een eigengewicht van 325 kg/m².” Dutch Engineering is als toeleverancier regelmatig betrokken voor het leveren en berekenen van staalplaat-betonvloeren bij dergelijke projecten.