Honderden tonnen plaatstaal op hoogte gemonteerd

Stationsplein Oost biedt vanaf 2018 toegang tot de stationshal van Utrecht Centraal en het vernieuwde Hoog Catharijne. Hiermee krijgt Utrecht ook aan de binnenstadszijde weer een volwaardig stationsplein. Een transparante overkapping gaat zorgen voor een betere verblijfskwaliteit. Het opvallende parasoldak zal weldra een landmark zijn in het stationsgebied. De zeven stalen kolommen voorzien van 130 organische gevormde plaatstaalelementen (met een totaalgewicht van 600 ton) worden geproduceerd en gemonteerd door Buiting Staalbouw. 

Op de plek waar Utrecht Centraal met een traverse over het stadsbusstation heen met Hoog Catharijne was verbonden, komt een drie verdiepingen tellende fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Stadsbusstation en traverse zijn daartoe ontmanteld; op het dak van de in aanbouw zijnde fietsenstalling wordt het komende jaar het nieuwe Stationsplein Oost ingericht. De hal van Utrecht Centraal is al gereed; Hoog Catharijne bouwt momenteel aan een nieuw voorzetgebouw aan het toekomstige stationsplein. BAM, hoofdaannemer van de fietsenstalling zorgt voor de drie meter boven het plein uitstekende betonnen voeten van de afsluitende parasolkap. De dakconstructie rust op zeven stalen kolommen en bestaat uit 49 ‘luchtkussens’ van ETFE-folie met een diameter van 7,2 meter, die worden ingeklemd tussen ruim 130 plaatstalen elementen. Buiting Staalbouw modelleert, produceert en monteert de kolommen en het transparante plaatstaaldak, deels thermisch verzinkt en uit te voeren in de afwerkingskleur ‘papyruswit’.

Plaatstaal

Conisch gevormde kolommen
Buiting Staalbouw is in week 21 begonnen met de plaatsing van de 23 meter hoge kolommen, die 1,30 meter in doorsnede meten, voorzien zijn van sparingen voor verlichtingsarmaturen en deels conisch gevormd zijn. De productie van de horizontale kapelementen is in volle gang. Daartoe wordt 500 ton aan plaatstaalmateriaal verwerkt in 130 onderdelen, die bij Buiting Staalbouw te Almelo in koppels aan elkaar worden gelast tot elementen van 9,6 x 5,5 meter, waarna deze als zodanig worden getransporteerd en op 25 meter hoogte aan elkaar worden gelast. Hiertoe wordt Buiting Staalbouw ondersteund door de bouwkraan van BAM in het stationsgebied (voor de montage van de kolommen en daksecties), met steigerwerk rondom de kolommen en een werkplatform op 25 meter hoogte ten behoeve van de montage van de kapdelen, die pas zal worden gestart nadat alle kolommen zijn geplaatst.

Groot aantal elementen
Tussen week 25 en week 44 zal (met uitzondering van de bouwvak) gewerkt worden aan de definitieve overkapping van Stationsplein Oost. “Wij voeren de kaponderdelen aan op basis van dagproductie”, zegt projectleider Arthur Heesen, die de technische kwaliteit van de productie nauwlettend monitort. “Vooral de montage van de in totaal zeventig plaatstaalsecties luistert erg nauw, ook omdat het gaat om een groot aantal onderdelen die op hoogte moeten worden gemonteerd. Als preferred supplier werken wij in de uitvoeringsfase hecht samen met hoofdaannemer BAM, om de voor het eindresultaat noodzakelijke omstandigheden optimaal vorm te geven.” De voltooiing van het nieuwe stationsplein staat gepland in 2018.


Bouwinfo

Opdrachtgever Gemeente Utrecht
Architect Ector Hoogstad Architecten
Uitvoering BAM (betonwerk overkapping en onderliggende fietsenstalling); Buiting Staalbouw (overkapping Stationsplein Oost)
Bouwperiode week 21 – week 44 (montage overkapping)

Tekst: Jan-Kees Verschuure     Beeld: Buiting Staalbouw