Integraalbrug R6 in Mechelen vergt bijzondere bekisting

Op de ring (R6) rond Mechelen vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) twee gevaarlijke kruispunten. Het verkeer wordt over bruggen geleid en ook de onderliggende kruispunten worden grondig hertekend. Voor de twee integraalbruggen leverde de firma Wolftech nv de bekisting van de betonnen constructie. De uitgesproken gebogen vorm van de wanden vergde een creatieve oplossing.

De kruispunten van de ring in Mechelen met de Liersesteenweg (N14) en de Antwerpsesteenweg (N1) ondergaan een transformatie. De brug over de N14 is in september geopend voor het verkeer. De werken aan het kruispunt met de N1 gaan van start in het voorjaar van 2019. De heraanleg – onder leiding van hoofdaannemer Stadsbader nv  – was nodig omwille van de slechte doorstroming en de vele verkeersongevallen op de kruispunten. Om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen, en het aantal conflicten tussen de verkeersstromen te verminderen, is gekozen om de kruispunten niet gelijkgronds te maken maar het verkeer op de R6 over bruggen te leiden. Op de kruispunten onder de bruggen komen op- en afritten en verkeerslichten. Voor fietsers zijn er ook vrijliggende fietspaden en een fietstunnel voorzien.

Integraalbrug R6

Maatwerk
Het AWV heeft ervoor geopteerd om integraalbruggen te bouwen, met als grote voordeel dat ze geen brugvoegen hebben, wat de robuustheid ten goede komt, maar ook omwille van de mogelijkheid om slanke bruggen te ontwerpen. “Wij hebben voor dit project de materialen voor de betonbekisting geleverd van de funderingszolen en de gebogen zijwanden”, vertelt Philip Bulcke, adviseur van de studiedienst bij Wolftech nv. Geen alledaags werkje voor dit familiebedrijf uit Machelen. De bijzondere gebogen wanden van de onderbouw van de brug vroegen om een creatieve aanpak. “Hier was weinig standaardbekisting mee gemoeid”, zegt Philip Bulcke. “De buitenkant van de wanden is recht, maar de binnenzijde maakt een scherpe bocht. De bekisting hebben we dan ook op maat gemaakt, op basis van stalen gordingen die in de juiste, gebogen vorm zijn gefabriceerd. Op de stalen gordingen zijn houten H20-liggers bevestigd, eveneens door ons geleverd, waarop de bekisting is geplaatst. De structuur is in meerdere moten van 3,30 meter gemaakt en op zijn plaats gezet. Het beton is met een pomp in situ gegoten door middel van een darm in de bekisting.”

Integraalbrug R6

Integraalbrug R6

Robuust ondersteuningssysteem
Voor Wolftech nv hield het werk niet op bij de bekisting. Aangezien de bekisting daar waar de integraalbrug helemaal ombuigt bijna horizontaal komt te liggen, was ondersteuning nodig. Wolftech nv zette zijn GASS-stelling in. De staanders van dit aluminium ondersteuningssysteem van Hünnebeck kunnen een hoge belasting aan (130 kN), waardoor de benodigde hoeveelheid ondersteuningsmateriaal beduidend lager ligt dan bij andere systemen. De stelling is bijgevolg licht in gewicht en minder arbeidsintensief. Philip Bulcke: “Dit is het gepaste systeem in ons gamma om het gewicht van de brug te kunnen dragen. Op bepaalde plaatsen spraken we van 2 meter beton die op de bekisting kwam te liggen. Een robuuste stelling drong zich dan ook op.”

Voor Wolftech nv was dit een bijzonder project, omwille van de uitzonderlijke vorm van de bekisting. “Dankzij de goede samenwerking met het hoofdkantoor van Hünnebeck, het productie-atelier van de stalen gordingen én onze eigen ervaring hebben we dit project tot een goed einde kunnen brengen. Deze brug is nu geopend. Volgend jaar leveren we ook het materiaal voor de tweede integraalbrug”, besluit Philip Bulcke. Een mooi visitekaartje voor het bedrijf.       

GWW België, Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | Wolftech nv en Stadsbader nv