Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Slimme grondtechnieken als basis van Leidse parkeergarage

Het maken van paalfunderingen en in de grond gevormde wanden voor grote gebouwen en infrawerken vormen de specialismen van Franki Grondtechnieken. Het vanuit Barendrecht opererende bedrijf biedt voor elk funderingswerk een passende oplossing en legt voor ieder denkbaar project de juiste basis. Zo ook rondom de bouw van de ondergrondse parkeergarage aan de Garenmarkt in het centrum van Leiden. In opdracht van de bouwcombinatie Dura Vermeer-BESIX realiseerde Franki Grondtechnieken hier circa 200 strekkende meter diepwanden en een achttiental baretten. Werkzaamheden die als redelijk uniek mogen worden bestempeld en waarvoor in Nederland slechts een beperkt aantal partijen de vereiste bagage aan boord heeft.

Franki GrondtechniekenWerkzaamheden met groot en zwaar materieel in een beperkte ruimte.

Nadat Franki Grondtechnieken eerder al de funderingsconstructie van de parkeergarage aan de Lammermarkt in Leiden uitvoerde, volgde in september 2017 de oplevering van de werken aan de Garenmarkt. “Projecten die zich vooral kenmerken vanwege de vorm van beide bouwwerken”, blikt directeur Jan-Wim Verhoeff terug. “Waar aan de Lammermarkt gekozen is voor een ronde parkeergarage, is aan de Garenmarkt een schaatsbaanvariant met twee rechte zijden en twee ronde koppen verrezen. Vooral het graven van een diepwand met dergelijke rondingen is redelijk bijzonder en vraagt om de nodige kennis en kunde. En die bieden we. Met behulp van de juiste tools en mensen zijn we er dan ook in geslaagd om ook in dít geval een funderingstechnisch hoogstandje op te leveren dat in alle opzichten aan de gestelde eisen voldoet.”

Franki GrondtechniekenEen foto die mooi de grootte van de machines weergeeft.

Steunvloeistof
Bij de realisatie van diepwanden, die samen de ruwbouwconstructie van de parkeergarage vormen, wordt gebruik gemaakt van een bijzondere graaftechniek. “Bij het graven van de 27 meter diepe sleuf voor de diepwandpanelen moet voorkomen worden dat deze instort”, legt Verhoeff uit. “Vandaar dat we tijdens de ontgraving de sleuf gevuld houden met bentoniet, een soort vloeibare klei die als steunvloeistof voor voldoende tegendruk zorgt en dus instorting voorkomt. Aansluitend zijn wapeningskorven aangebracht en werd de sleuf van onderaf met behulp van stortkokers gevuld met beton. Parallel aan dat werk is het bentoniet bovenin weer afgepompt.”

Franki GrondtechniekenDe ontgraven en drooggezette bouwput. Links de kolommen die gefundeerd zijn in de baretten.

Nauwkeurig werk
Geldt de realisatie van de diepwanden al als een grondtechnisch huzarenstukje, ook het plaatsen van achttien baretten in de parkeergarage onderschrijft de binnen Franki Grondtechnieken ruim aanwezige expertise. “De door ons aangebrachte baretten zijn op zichzelf staande diepwandpanelen”, aldus Verhoeff. “Als funderingselementen vormen ze 16 meter onder het maaiveld het kolommenstelsel waaraan het dak en de vloeren van de parkeergarage zijn opgehangen. En is het plaatsen van deze baretten op zichzelf al een behoorlijk complexe klus, in dit geval diende het werk ook nog eens met een extra grote nauwkeurigheid te worden uitgevoerd. Dat had alles te maken met het feit dat de baretten stuk-voor-stuk zijn voorzien van een stalen profiel, waar het stempelraam overheen moest zakken. Om te voorkomen dat deze profielen scheef kwamen te staan en aansluitend het stempelraam klem kwam te zitten, was de nodige aandacht vereist. Maar we zijn er glansrijk in geslaagd om ze op een fraaie wijze én binnen de toleranties op hun plek te krijgen.”  

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Franki Grondtechnieken