Turnova | Turnhout

Nieuw stadsdeel voor Turnhout

In hartje Turnhout wordt gebouwd aan project Turnova. Het nieuwe centrumplan omvat de bouw van een ondergrondse parkeergarage met daarbovenop een compleet nieuw shoppingcenter. Maar liefst drie aannemers zijn actief op het terrein, waarvan Interbuild de grootste ontwikkeling voor zijn rekening neemt met als blikvanger de 72 meter hoge woontoren.

Turnova

Het project Turnova is gelegen in het centrum van Turnhout vlakbij de Grote Markt en sluit aan op het huidige stadscentrum. Turnova wordt een nieuw stadsdeel met woongelegenheid, winkels, kantoren en horeca. “In opdracht van Turnhout Centrum bouwen we de 24.000 m² grote ondergrondse parkeergarage (kavel 2) en een winkelstrip met de woontoren (kavel 14)”, zegt Sven Matthyssens van Interbuild. Als klasse 8-aannemer is Interbuild in tegenstelling tot de andere aannemers op Turnova in staat om alle voorkomende projecten in België te realiseren, waaronder dus ook de 72 meter hoge woontoren.

2-laagse parkeergarage
“We zijn vanzelfsprekend gestart met de bouw van de ondergrondse parkeergarage”, vervolgt Matthyssens. “De garage is vrij traditioneel opgebouwd met soilmixwanden rondom in combinatie met in het werk gestorte voorzetwanden en vloeren. De garage is twee lagen groot en biedt 400 openbare en 250 privéparkeerplaatsen. En ook aan de fietsers is gedacht. Zij kunnen hun fiets stallen in het fietshuis, te bereiken via een fietslift. Bovenop onze garage worden verschillende gebouwen gerealiseerd, waarvan wij de woontoren met een deel van het shoppingcenter voor rekening nemen. Het feit dat er meerdere aannemers actief zijn en bouwen op ‘onze’ parkeergarage vroeg wel de nodige afstemming in het voortraject.”

Geen dertiende verdieping
Ook de toren wordt volgens Matthyssens vrij traditioneel gebouwd. “De toren bestaat uit een kern van holle wanden, dragende buitenwanden van sandwichpanelen met een buitenschil in architectonisch beton. De begane grond en de eerste verdieping van de toren worden ingericht als shoppingcenter, te herkennen aan een aluminium vliesgevel. De volgende twaalf verdiepingen zijn bestemd voor de 49 appartementen en worden ingevuld met een gevel in architectonisch beton.” Opvallend detail is dat er een dertiende verdieping ‘ontbreekt’ in de telling. “De opdrachtgever heeft ervoor gekozen om de dertiende verdieping in te richten als technische verdieping. Daarboven komen nog drie kantoorverdiepingen met bovenin een restaurant en dakterras.”

De uitdaging van het project zit hem volgens Matthyssen niet zozeer in de technische complexiteit, maar vooral in de organisatie en de logistiek op en rond de bouwplaats. “Het terrein ligt volledig ingeklemd door bestaande bebouwing met vooral veel scholen en er worden gelijktijdig meerdere gebouwen gebouwd. Om de veiligheid te waarborgen, zijn er bijvoorbeeld tijdvakken ingesteld waarop geen vrachtverkeer mogelijk is. Dat maakt het planningstechnisch best uitdagend. Naar verwachting hopen we begin april de gebouwen op te leveren.”   

Tekst | Roel van Gils   Beeld | Interbuild
Uitgelichte afbeelding: 
De 72 meter hoge woontoren vormt de blikvanger van Turnova.