Vernieuwd station van Roeselare: klaar voor de dienst

De voorbije maanden en jaren onderging de stationsomgeving van Roeselare een heuse metamorfose. NMBS, Stad Roeselare, Infrabel en De Lijn investeerden onder meer in de bouw van een nieuw busstation en een ondergrondse parking, de vernieuwing van de perrons, de realisatie van een groter, verkeersluw stationsplein (waarvan de eerste fase intussen klaar is) en de verruiming van de fietsenstallingen. Kers op de taart is het nieuwe stationsgebouw, dat zich dankzij zijn transparante uitstraling op een ongedwongen manier in het stedelijk weefsel integreert. In constructief opzicht zijn de voornaamste blikvangers in dit project de imposante staalportieken die de originele perronoverkapping ondersteunen.

De grauwe, onaantrekkelijke stationsbuurt was lange tijd een doorn in het oog van de trotse Roeselarenaars. Ze bevond zich immers op de kruising van verschillende belangrijke verkeersassen, wat zich vertaalde in een verkeerskluwen dat bewoners en passanten eerder afschrikte dan uitnodigde. Het stadsbestuur zag de ernst van de situatie in en oordeelde dat het dringend tijd was voor een nieuwe ‘poort naar de stad’. Het ambitieuze stationsproject maakt komaf met de voormalige breuklijn tussen station en binnenstad en geeft Roeselare – letterlijk en figuurlijk – meer ademruimte.

Afbraak- en vernieuwingswerken
Niet enkel de nabije omgeving, maar ook het station zelf is grondig onder handen genomen. Het is meer dan twintig meter verschoven via diverse afbraak- en vernieuwingswerken, zodat het niet langer een uitgesproken voor- en achterkant heeft. “De vernieuwing van het stationsgebouw is uitgevoerd in twee grote fases, zodat het station continu in gebruik kon blijven”, vertelt Jonas Van Durme, projectleider bij aannemer Franki Construct. “In eerste instantie hebben we een nieuwe lokettenzaal, een hoogspanningslokaal en sanitaire voorzieningen gerealiseerd. Deze nieuwbouw ligt deels onder het bestaande spoorwegviaduct. De prefab betonstructuur die zich voor het viaduct bevindt, is omringd door gordijngevels en afgewerkt met een groendak. Na de ingebruikname van dit nieuwe volume hebben we de tweede fase opgestart, waarbij we het bestaande NMBS-gebouw deels tot op de beton­structuur gestript hebben en deels hebben afgebroken, zodat we het konden ‘opschuiven’ via de realisatie van een transparante zuid- en westgevel. De bestaande metalen overkapping die het stationsgebouw en de treinperrons overvleugelt, is op sierlijke wijze geïntegreerd in het nieuwe concept.” 


De prefabbetonstructuur die zich voor het viaduct bevindt, is omringd door gordijngevels en afgewerkt met een groendak. 

Imposante staalportieken
De markante perronoverkapping van het station van Roeselare dateert uit de jaren ’70 en bestaat uit een ingenieus stalen framework dat op tien verschillende plekken op het voormalige stationsgebouw steunde. “Vooraleer we het laatste stuk van het bestaande station konden slopen en de zuid- en westgevel verder konden afwerken, moesten we drie van die steunpunten opvangen”, legt Jonas Van Durme uit. “Dit laatste is gebeurd met behulp van vijf imposante staalportieken aan de zuidgevel, die bestaan uit samengelaste liggers van 22 meter lang en 7,5 ton zwaar (IPE 1000-profielen) en kolommen van 17 meter hoog en 4,4 ton zwaar (HEM 700-profielen). Een delicaat karwei, maar zeker niet de enige bijzondere uitdaging in dit project. Ook de realisatie van het waterdichte plafond van het nieuwbouwgedeelte onder het viaduct had heel wat voeten in de aarde en vergde enkele maanden detailstudie vooraleer we de uitvoeringsplannen konden opstellen. We hebben heel wat tijd en energie gestoken in de verdere uitwerking en optimalisatie van de staalstructuren. We zijn dan ook zeer fier op het resultaat dat we hier de afgelopen twee jaar hebben neergezet. Het nieuwe station is sinds begin februari gebruiksklaar en vormt niet langer een barrière, maar een aangename ontmoetingsplaats die het stadscentrum en de achterliggende stationswijk met elkaar verbindt.”    


De staalportieken aan de zuidgevel bestaan uit samengelaste liggers van 22 meter lang en 7,5 ton zwaar (IPE 1000-profielen) en kolommen van 17 meter hoog en 4,4 ton zwaar (HEM 700-profielen).

Tekst: Tim Janssens     Beeld: Franki Construct