Een gecertificeerd managementsysteem is essentieel voor het doen van zaken. In sommige gevallen door wettelijke vereisten, maar in de meeste gevallen is er sprake van commerciële noodzaak. Bovendien zal certificering helpen om zwakke punten te beperken, risico’s te beheren en het vertrouwen van stakeholders te winnen.
Certificeren van managementsystemen is voor elke organisatie van belang. Of dit nu is omdat het geëist wordt van stakeholders of om de bedrijfsprocessen te verbeteren. Het hebben van een managementsysteemcertificaat kan uw organisatie naar een hoger niveau tillen. Maar waarom zou u certificering moeten overwegen, wat zijn de voordelen hiervan? DNV heeft de zes voornaamste redenen om te certificeren voor u op papier gezet:
Met een goed werkend managementsysteem weet iedereen op elk moment wat, hoe en waarom iets moet gebeuren. In een managementsysteem worden namelijk alle relevante processen geïdentificeerd, gedocumenteerd indien nodig en geïmplementeerd in overeenstemming met de eisen van de gekozen norm. Daarmee geeft u uzelf én uw medewerkers meer inzicht in de werkzaamheden. Daarnaast biedt de systematische aanpak van het managementsysteem de mogelijkheid om potentiële risico’s en verbeterpunten te identificeren en te beheren. Bovendien helpt certificering bij het begrijpen van de organisatiecontext, de eisen van de stakeholders en de risico’s en kansen die daarmee samenhangen.
Vaak komt het voor dat een certificering plaatsvindt om te voldoen aan de eisen van de klant. Certificatie zal dan voldoen aan de eisen van die specifieke klant, maar het maakt uw organisatie ook aantrekkelijker voor andere potentiële klanten en/of leveranciers. Naast dat uw organisatie aantrekkelijker wordt om zaken mee te doen, is een bijkomend voordeel dat het hebben van een gecertificeerd managementsysteem bijdraagt aan betere prestaties, een hogere klanttevredenheid en meer klantbinding.
Als uw managementsysteem werkt volgens de norm, ontvangt uw organisatie het certificaat.
Hiermee heeft u de tools in handen om uw organisatie continu te verbeteren. Binnen uw organisatie onderneemt u acties om het managementsysteem te onderhouden, maar daarmee verbetert u ook uw organisatieprestaties. Zo kunnen organisatieprocessen efficiënter worden ingericht en worden de kosten verlaagd.
Het managementsysteem zorgt ervoor dat werknemers duidelijk weten wat er van hen wordt verwacht. Er zijn namelijk procedures en instructies die beschrijven hoe taken uitgevoerd moeten worden zodat de organisatiedoelen behaald kunnen worden. Met de betrokkenheid van uw medewerkers wordt de implementatie van een managementsysteem makkelijker en kunnen klantwensen nog beter uitgevoerd worden.
Risico’s wilt u minimaliseren, toch? Met een gecertificeerd managementsysteem minimaliseert u risico’s en zijn processen onder controle. Het managementsysteem maakt het eenvoudiger om best-practice processen te implementeren. Daarnaast krijgt u met certificering inzicht in tekortkomingen van uw systeem ten opzichte van de norm. Met deze inzichten kunnen operationele controles en de efficiëntie van processen verbeterd worden.
Steeds meer organisaties stellen certificering volgens specifieke normen als eis voordat er zaken gedaan kunnen worden. Met een certificering door een externe partij laat u als organisatie zien dat u geschikt bent. Dit heeft als voordeel dat u niet meer voor iedere klant of leverancier een aparte audit hoeft uit te voeren om aan te tonen dat u voldoet aan de gestelde eisen. Nu kan het voorkomen dat de klant de voorkeur geeft aan een andere norm dan waaraan uw managementsysteem al voldoet. Dan kunt u eenvoudig het nieuwe certificeringsproces doorlopen, omdat u al over een goed werkend managementsysteem beschikt.
Wilt u een eerste stap zetten naar certificering, maar weet u niet waar u moet beginnen?
Download dan de gratis whitepaper ‘in 10 stappen naar certificatie’ op www.dnv.nl/in10stappen. Met dit stappenplan bent u goed voorbereid op uw eerste audit.
Neem dan rechtstreeks contact op met DNV.
Contact opnemen