Communiceren gebeurt in de betonindustrie nog vooral via de traditionele kanalen. Maar nu – gestimuleerd door het coronavirus – gaat op dit gebied het roer radicaal om. Beton Event 2020 wordt een state-of-the-art digitaal event.
Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | Betonvereniging
Het digitale Beton Event 2020 is afgestemd op professionals, studenten en docenten in de betonsector. Deelname gebeurt nu alleen niet meer op locatie, maar vanuit huis of kantoor. Ook de tijden zijn anders. Gingen de deuren van de traditionele Betondag ’s morgens om 9 uur open en pas ’s avonds om 21 uur weer dicht, nu staan er vier digitale bijeenkomsten op het programma van 9.00 – 12.00 uur. Op donderdag 5, 12, 19 en 26 november worden deelnemers op deze ochtenden getrakteerd op een interactief, digitaal programma, elk met een ander thema.
De thema’s zijn met zorg gekozen. Hierdoor beloven het boeiende ochtenden te worden, waarbij een professionele keynote spreker steeds de aftrap doet. Deze leidt het thema van de dag in, waarna andere sprekers en afgevaardigden van bedrijven dit toelichten en uitdiepen. “Vorig jaar was het centrale thema ‘Panorama Beton, een kennismaking”, vertelt Toine van Casteren, directeur van Concrefy en voorzitter van de programmacommissie voor professionals. “Dit jaar is gekozen voor het thema ‘Panorama Beton, de Verdieping’. Nu worden de deelnemers uitgenodigd om naar concrete voorbeelden te kijken die de inrichting van ons land de komende dertig jaar vormgeven.”
Kijken naar de toekomst is ondenkbaar geworden zonder hierbij de thema’s klimaatadaptatie, energietransitie, verstedelijking en circulariteit te betrekken. “Deze thema’s vormen dan ook de leidraad bij het uitstippelen van het toekomstperspectief van de betonwereld”, vertelt Henk Wapperom, programmamanager van de Betonvereniging. “Hoe moeten wij omgaan met de opwarming van de aarde? Hoe kunnen we bouwen en aanzienlijk minder beslag leggen op ons milieu? Blijft de verstedelijking toenemen of kiezen mensen straks toch weer voor de periferie? En hoe spelen wij daarop in? Wat moeten wij gezamenlijk doen om de gestelde doelen te bereiken?”
Het opdoen van die kennis gebeurt tijdens interactieve sessies van 09.00 – 10.00 uur. Na deze sessies worden de deelnemers via een digitale tombola – de netwerkcarrousel – gedurende drie minuten gekoppeld aan een andere deelnemer. “Met deze opzet staan de kernwaarden van het Beton Event – ‘kennis delen’, ‘kennis opdoen’ en ‘kennis maken’ – nog steeds centraal”, vertelt Wapperom. “Ook de ruimte om nieuwe contacten te leggen en bestaande contacten te onderhouden, blijft op de digitale beursvloer gewoon bestaan. In het derde uur is er de mogelijkheid om zelf contact te zoeken met andere deelnemers.”
Evelien Dorresteijn, student aan de Technische Universiteit Eindhoven, is verantwoordelijk voor het studentenprogramma tijdens het Beton Event. Deze kunnen meedraaien in het programma Panorama Beton, maar krijgen tevens een inkijkje in de hedendaagse betonwereld. Hoe ziet het dagelijks leven van een constructeur eruit? Hoe werkt het in een prefab betoncarrousel? “Onder het motto ‘Leren. Doen. Ervaren’ schetsen we een helder beeld over hoe het er in de betonwereld werkelijk aan toegaat”, vertelt Dorresteijn. “De man die staat te roeren in een speciekuip past hier allang niet meer in. De waarheid is dat Nederland een voorloper is in het bouwen van bruggen, viaducten en hoogbouw. Dat beton wordt geproduceerd in vol geautomatiseerde productieapparaten en dat we een land zijn dat hierin een topper is. We kunnen deze kennis exporteren. Dat is waar de student van doordrongen moet zijn na een bezoek aan het komende Beton Event!”
Om deze wereld met beeld te ondersteunen, kunnen de studenten digitaal kennismaken met 3D-printen, project Milestone en bijvoorbeeld het internationaal bekende laboratorium van Concrefy. Vervolgens kunnen zij hierover van gedachten wisselen met bedrijven die ook deelnemen aan het Beton Event. “De meeste studenten zijn wel gewend aan digitaal communiceren”, memoreert Dorresteijn. “Maar de stap naar het bedrijfsleven is voor velen nog nieuw. Wat zeg je als je opeens oog in oog staat met een doorgewinterde ondernemer? Die toevallige ontmoetingen, dat zijn mooie leermomenten.”
De grote digitaliseringsslag van het Beton Event kwam tot stand met hulp van Hopin. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de organisatie van online evenementenplatformen en selecteerde de mogelijkheden die passen in het Beton Event. Zo is de ‘Lobby’ de plek waar alles begint en eindigt; de kick off en de voor- en nabesprekingen met de keynote sprekers. In de lobby kunnen maar liefst 100.000 deelnemers meekijken en live vragen stellen. ‘Stages’ is de plek waar de keynote sprekers break-outs, lezingen en discussies leiden. In ‘1-op-1 netwerken’ moet je zijn voor nieuwe ontmoetingen, aangestuurd door de netwerkcarrousel of op eigen initiatief. En ten slotte is er de ‘digitale stand’ waarin bedrijven hun producten en diensten laten zien.
“Qua mogelijkheden ontbreekt het aan niks”, besluit Van Casteren. “Het vraagt misschien even moed om mee te gaan in het digitale systeem, maar het is alleszins gebruikersvriendelijk en op de website is straks uitstekende informatie te vinden. Voor slechts € 50 ontvang je de link die toegang geeft tot vier boeiende, interactieve bijeenkomsten!”
5, 12, 19 en 26 november
9.00 – 12.00 uur
Praat jij mee?
05/11 Klimaatadaptatie
12/11 Energietransitie
19/11 Verstedelijking
26/11 Circulariteit
Lobby: de plek waar alles begint en eindigt.
Stages: voor deelname aan break-outs, lezingen en discussies.
1-op-1 netwerken: de plaats voor nieuwe ontmoetingen, aangestuurd door de netwerkcarrousel of eigen verzoeken.
Digitale stand: voor kennismaking met de producten en diensten van bedrijven.
Neem dan rechtstreeks contact op met Betonvereniging.
Contact opnemen