In de meer dan 25 jaar die ik actief ben in de bouwstaalbranche heb ik al veel staal in de beton zien verdwijnen. Vaak heb ik tegen mijzelf gezegd: Nederland zou toch al compleet grijs van de beton moeten zijn. Maar gelukkig worden er ook regelmatig bouwwerken gesloopt. En hierdoor ook veel gerecycled.
Gewapend beton wordt meestal nog uitgevoerd met bouwstaal, betonijzer. Er zijn inmiddels ook andere mogelijkheden om gewapend beton te maken, zoals kunststof vezels of carbon. Maar het grootste gedeelte wordt nog met staal gedaan. Dit is gerecycled staal van oude auto’s, koelkasten, et cetera (schroot). Bouwstaal krijgt door het recyclen een tweede of derde leven, waardoor bouwstaal meehelpt aan een CO2-reductie. Het kost natuurlijk erg veel energie om schroot te smelten en weer naar bouwstaal om te vormen. Maar tegenover het bouwstaal maken van ertsen, is dit een fractie.
Door verschillende staalproducenten wordt schroot omgesmolten. Zij kunnen door verschillende kwaliteiten schroot te smelten de juiste kwaliteit voor de basis van betonstaal genereren. Het vloeibare staal wordt in een mal gegoten, waardoor balken (knuppels) van +/- 1.200 tot +/- 1.800 kilo ontstaan, afhankelijk van de producent. Van deze balken (knuppels) maakt men walsdraad of direct warmgewalste betonstaalstaven en rollen (B500B). Het walsdraad gaat naar producenten die er koudgewalst (B500A) betonstaal en bouwstaalmatten of gedeukt materiaal (B500B) van maken. Het warmgewalst B500B wordt standaard voor weg- en waterbouwprojecten voorgeschreven. Het gedeukte B500B materiaal is beter verwerkbaar en geeft minder slijtage aan de machines dan het warmgewalste B500B.
Ditzelfde geldt voor RVS betonstaal, dat ook uit gerecycled RVS staal wordt gemaakt. Met dezelfde bewerkingen als koolstofstaal. Maar hier heeft men meerdere kwaliteiten; magnetisch (Duplex) en niet-magnetisch (Austenitisch). Het niet magnetisch RVS betonstaal is toegepast bij de Bèta campus in Leiden en in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis. Dit RVS betonstaal beïnvloedt de meet- en regelapparatuur niet. Door dit materiaal op de juiste plaatsen toe te passen, kan dit goed samengaan met standaard koolstofstaal. Magnetisch RVS betonstaal is toegepast bij twee fietsersbruggen in België en als dilatatievoegwapening voor een busbaan in Joure. Het Cyrogeen RVS betonstaal is toegepast bij de LNG terminal in Rotterdam. De mechanische eigenschappen van RVS betonstaal zijn gelijk of hoger dan het warmgewalst betonstaal (B500B). Voor vloeibaar gasinstallaties is er een Cryogene kwaliteit. Deze kan extreme temperatuurverschillen aan tot -165˚C. Door RVS betonstaal toe te passen op onderhoudsgevoelige plaatsen, kan men in de toekomst veel renovatietijd en -kosten besparen.
Voor beide staalsoorten geldt dat bij de sloop van het bouwwerk het staal weer gerecycled kan worden en voor nieuwe bouwwerken kan worden hergebruikt.