Platform over beton en staal in de bouw
Wij leggen letterlijk de basis!

Wij leggen letterlijk de basis!

Waar vroeger in binnenstedelijk gebied veel geheid werd, daar stapt men steeds vaker over op trillingsvrije funderingstechnieken. Dat constateert ook Jan-Wim Verhoeff, directeur bij Franki Grondtechnieken BV. Zijn bedrijf, een gespecialiseerd funderingsaannemer, biedt een compleet pakket aan optimale funderingsoplossingen bij kleine, grote maar vooral ook complexe projecten.

uit-de-oude-doos-rotterdam-uitvoering-van-frankipalenent_id36-kopieren

Uit de oude doos: Rotterdam – heien van Frankipalen.

 

Techniek, kennis en ondersteuning

De klanten van Franki Grondtechnieken komen uit alle sectoren “Welk project het ook is, we willen altijd de behoefte van de klant leren kennen en een passende oplossing bieden.” Verhoeff vervolgt: “Ons bedrijf beschikt over ontzettend veel verschillende technieken voor het realiseren van funderingen, renovatie, kerende wanden, injectiewerken en grondverbeteringswerken. Daarnaast beschikken we over een zeer uitgebreid machinepark. Van de krachtigste tot de meest veelzijdig inzetbare machines, aangepast aan alle omgevings- en/of bodemomstandigheden.” Het is duidelijk dat Franki niet alleen funderingstechnieken uitvoert, maar ook de nodige knowhow meebrengt en ondersteuning aanbiedt. “Soms als onderaannemer, maar onze capaciteit en ervaring laat het ook toe om als hoofdaannemer of partner in grote projecten op te treden.”

leiden-lammermarkt-diepwanden-kopieren

Ook voor de ondergrondse parkeergarage op de Lammermarkt in Leiden plaatste Franki de diepwanden.

 

Grondverdringend

Door hun ligging hebben grote delen van Nederland een slappe bodem. In Nederland worden dus al heel lang palen geheid voor de fundering van gebouwen. Tegenwoordig is het heien van palen en het trillen van damwanden, met name binnenstedelijk, niet meer mogelijk. “Maar ook niet meer nodig”, vult Verhoeff aan. “Als specialist in ondergronds bouwen beschikken wij over trillingsvrije technieken die we volop in kunnen zetten.” Zo noemt Verhoeff de grondverdringende paalsystemen, waarbij palen geboord worden maar de grond er niet uitgehaald hoeft te worden. “Dat beperkt logistieke overlast voor omwonenden én vermindert de CO2-uitstoot.”

leiden-garenmarkt-uitvoering-diepwand-2-kopieren

Voor de ondergrondse parkeergarages in Leiden op de Lammermarkt en Garenmarkt is de basis gelegd door Franki.

 

Diepwanden

Het graven van diepwanden is één van de specialismen van het bedrijf. “Als onderdeel van Franki Foundations Belgium -met meerdere vestigingen door Europa- is ons marktgebied groter waardoor we veel ervaring hebben met deze techniek Deze ervaring en expertise kunnen we inzetten bij Nederlandse projecten.” Franki Grondtechnieken kan diepwanden trillingsvrij en geluidsarm tot grote dieptes maken.

Grote uitdagingen

“Natuurlijk komen we ook wel eens voor grote uitdagingen te staan”, zegt Verhoeff. ”Dat vraagt een hoge mate van improvisatie en oplossingsgericht denken. Maar daar zit juist onze kracht! Doordat we veel technieken in huis hebben, kunnen we snel schakelen en zoeken we altijd samen met de klant naar de meest optimale oplossing.”

bright-rotterdam-uitvoering-grondverdringende-schroefpalenent_-kopieren

Franki past grondverdringende schroefpalen toe bij project Bright Rotterdam.

 

In de praktijk

Verhoeff geeft een paar prachtige praktijkvoorbeelden: “Bij de bouw van de RIVM toren in Utrecht hebben we een complete bouwput ingericht met bouwputwanden inclusief verankering en zijn er palen met een diameter van maar liefst 2 meter een diepte van 60 meter de grond in gebracht. Dat was nodig om aan de trillingseis te voldoen. Bij `Spoorzone Delft’ zijn door Franki diepwanden van wel 25 meter diep voor de tunnel en een garage trillingsvrij gezet. Met behulp van een diepwandgrijper zijn diepe sleuven in de grond gegraven waarin tegelijkertijd bentoniet werd gepompt om instorting te voorkomen. Ook voor de ondergrondse parkeergarages in Leiden op de Lammermarkt en Garenmarkt is de basis gelegd door Franki. Tot slot wijst Verhoeff ons nog op een project waar ze op dit moment mee bezig zijn: de aansluiting van de A16 op de A13: samen met partner Voorbij Funderingstechniek wordt hier ‘De Groene Boog’ gerealiseerd waar zo’n 10.000 palen de grond in worden gebracht. Verhoeff besluit: “Ons werk zie je niet zodra het project er staat, maar het belang ervan is ontzettend groot.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?