Platform over beton en staal in de bouw
2.100 m3 in een weekend gestort
“In totaal hebben we met knijpers 1.200 kuub verontreinigde bagger uit de kuip verwijderd en onder saneringscondities afgevoerd.”

2.100 m3 in een weekend gestort

Staalvezel onderwaterbetonvloer voor RIF010

Het saneren en uitgraven van een natte bouwput en vervolgens storten van een onderwatervloer met staalvezelversterkt beton is geen ongewone klus voor Verboon Maasland. De plek is dat wel: een gracht in het hart van Rotterdam waar RIF010 wordt gebouwd. Een mooi werk voor Tom Maaskant, projectleider Specialistische Projecten bij Verboon Maasland, dat verantwoordelijk is voor een schone en solide bodem voor deze wavepool. Dat gebeurde in nauwe samenwerking met hoofdaannemer Mobilis, funderingsbedrijf Kandt bv en duikbedrijf DISA International.

De grindvloer is vanaf een bootje met een multibeamsysteem in een digitaal terreinmodel omgezet.

Verboon Maasland kon aan de slag zodra Kandt de damwanden van de natte bouwkuip gereed had. Maaskant: “Het eerste onderdeel van onze taak was het saneren van de baggerlaag op de waterbodem. In totaal hebben we met knijpers 1.200 kuub verontreinigde bagger onder saneringscondities uit de kuip verwijderd en afgevoerd. De veen- en kleilagen in de bouwkuipen zijn volledig gescheiden ontgraven op GPS, waarna de kasten zijn schoongemaakt en de bodem slibvrij is gemaakt. Dit laatste was een grote uitdaging omdat er in de omgeving geen mogelijkheid was voor een nat depot. Door het vakmanschap van onze mensen is dit uiteindelijk binnen de planning gelukt. Gedurende de ontgravingswerkzaamheden voerde een duikteam van DISA International in onze opdracht de bodem- en civiele inspecties uit. Geen eenvoudige klus, omdat het zicht maar 30 cm was. Tussendoor zijn ook archeologische monsters genomen, een verplicht onderdeel in deze contreien. Gelukkig voor ons zijn we niet tegen een oude stadsmuur aangelopen.”

2.100 m3 staalvezelbeton is gestort in een kleine anderhalf etmaal.

In één gang gestrooid

Om tijd te winnen, gebeurde het ontgraven van de bouwkuip gefaseerd en in nauwe samenwerking. Maaskant: “Aan de kant van de Markthal, waar de opstapplaats voor de kranen was, zijn wij gestart met het ontgraven. Nadat er voldoende veilige ruimte aanwezig was, is Kandt achter ons aan gestart met het draaien van de palen. Bij een goede coördinatie zit je elkaar niet in de weg, zelfs met groot materieel in zo’n kleine werkruimte als deze bouwput. Met een deel van de palen op hun plek en een deel van de kuip schopschoon, konden wij met het duikteam de palen ontdoen van groutresten en brandschoon maken. Daarmee was de bouwkuip gereed voor het strooien van grind. De 30 centimeter dikke grindlaag zorgt ervoor dat de eventuele slibresten geborgen worden en deze niet kunnen mengen met het onderwaterbeton, want dat gaat ten koste van de betonkwaliteit. Het grind is met behulp van een brede bak gestrooid met dezelfde machines waarmee ontgraven is. Tijdens het strooien werd handmatig gepeild met een peillood om direct resultaat te hebben. Zo is de hele bouwkuip in één gang gestrooid binnen de toleranties. Dat was niet eenvoudig bij een bodem met hellingen en hoekverdraaiingen.”

Digitaal terreinmodel

Voordat Verboon Maasland met de stort kon beginnen, hebben duikers eerst alle paalhoogtes en paalposities opgemeten en heeft Verboon de grindvloer met een multibeamsysteem in een digitaal terreinmodel omgezet. Daarna zijn onder water een aantal versterkende stroken wapeningskorven aan palen gelast en ankers aan damwandschermen om te zorgen dat het beton niet van de damwand kon afscheuren. Bovendien zijn damwandplanken ter plekke van het contactoppervlak met de onderwaterbetonvloer brandschoon gemaakt met een hogedrukspuit  voor de beste hechting. 

De veen- en kleilagen in de bouwkuipen zijn volledig gescheiden ontgraven op GPS.

Staalvezelbeton

“En pas dan, als je de hele checklist hebt afgevinkt, ben je klaar voor het storten van de onderwaterbetonvloer”, aldus Maaskant. “Die begon op een vrijdagmiddag om vier uur en duurde tot even na zaterdag middernacht. 2.100 m3 staalvezelbeton in een kleine anderhalf etmaal. Dit beton heeft sterkteklasse C30/37 en bevat 30 kg/m3 staalvezels. Daarvan kun je maximaal 80 m3 per uur storten, anders loop je het risico op vastzitten van de staalvezels in de leidingen. Zo is in één keer de 75 centimeter dikke vloer gestort binnen tolerantie.”

“Voor ons zat het werk er toen op”, besluit de projectleider. “Uit de nameting van de monitoren bleek het beton naar verwachting te rijpen. We zijn trots dat we een sterke bodem hebben kunnen leggen onder dit bijzondere project in deze uitdagende omgeving.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details