Platform over beton en staal in de bouw
AFAS Experience center, Leusden | Ondergrondse constructies

AFAS Experience center, Leusden | Ondergrondse constructies

Engineering van bouwput en kelderbouw

Het zichtbare gedeelte van het AFAS Experience Center is immens en maakt ongetwijfeld indruk op iedere voorbijganger. Maar niet minder indrukwekkend is het ondergrondse gedeelte. Een groot gedeelte van het Experience Center is namelijk onderkelderd. Zo reikt de constructie van het theater tot diep in de grond en is er een uitgestrekte, ondergrondse parkeergarage.

Al in een vroegtijdig stadium waren er gesprekken tussen Dura Vermeer Bouw Hengelo en Huisman Traject BV. Kon Huisman Traject het bestaande bouwputadvies beoordelen en – eventueel – een alternatief advies neerleggen voor de parkeergarage en met nadruk het theatergedeelte? De focus moest hierbij liggen op keerwanden, paalfundaties, grondwerk en grondwatertechniek; kortom de bouwput. “Eigenlijk zagen we onmiddellijk dat we het bestaande ontwerp rigoureus moesten aanpassen”, vertelt Evert Huisman, directeur/eigenaar van Huisman Traject. “We hebben dit gedaan en de eerste berekeningen gemaakt. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp dat sneller, veiliger en efficiënter kon worden uitgevoerd. Het was bovendien financieel aantrekkelijker.”

Bekend terrein

Huisman Traject is gespecialiseerd in het ontwerpen van ondergrondse bouwputconfiguraties, met name in de binnenstedelijke gebieden door heel Nederland. Daarbij beschikt zij over veel bodemparameters. “We hebben veel kennis en expertise in huis, als het om ondergrondse constructies gaat. Bovendien ligt in dit gebied mijn geboortestad; ik ken de bodemstructuur van Amersfoort en omgeving. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de damwandconstructies en bemalingsconfiguraties in het nieuwe ontwerp sterk zijn aangepast.” Na goedkeuring door de opdrachtgever regelde Huisman Traject ook de veranderingen in het vergunningentraject.

Risicodekkende maatregelen

“Zo’n vijftien meter onder het maaiveld zijn de waterlagen in dit gebied gescheiden door een harde kleilaag, de zogenaamde ‘Eemformatie’”, vertelt Huisman. “Onder deze scheidende laag staat een enorme waterspanning. Zodra de diepe bouwput van het theater wordt uitgegraven, moet het evenwicht tussen de waterspanning en bouwputbodem gewaarborgd zijn om te voorkomen dat de bouwput barst. In het nieuwe ontwerp zijn corrigerende maatregelen opgenomen met consequenties voor damwanden, fundatiewerk en bemalingen.”

Belangrijk en onzichtbaar

“Het AFAS-project is prestigieus en ontworpen door futuristische architecten”, besluit Huisman. “Dat maakte het heel aantrekkelijk om aan dit werk een bijdrage te leveren. Ook na de oplevering van ons voortraject zijn we betrokken gebleven en hebben we de aannemer en onderaannemers ondersteund om de voorgenomen methodes ook daadwerkelijk te monitoren. Toen de constructies eenmaal boven het maaiveld de horizon aanschouwden, zat onze taak erop. Dat is helaas kenmerkend voor ons werk. Hoe belangrijk het ook is, het resultaat bevindt zich altijd onder de grond en is nooit zichtbaar.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details