Platform over beton en staal in de bouw
Amsterdam skatebaan | Grootste skatebaan van Europa in aanbouw op het Zeeburgereiland

Amsterdam skatebaan | Grootste skatebaan van Europa in aanbouw op het Zeeburgereiland

Op het Zeeburgereiland in Amsterdam is met een oppervlak van 3.000 m² de grootste skatebaan van Europa in aanbouw. Deze bijzondere sportvoorziening met internationale uitstraling wordt aangelegd op de plek van een oude rioolwaterzuiveringsinstallatie en vormt niet alleen een technische uitdaging, maar levert ook een bijdrage aan de circulaire economie.

De skatebaan vormt een onderdeel van een park in aanleg in het hart van deze Amsterdamse nieuwbouwwijk, de zogeheten Urban Sports Zone. KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard realiseert in combinatie met KWS-onderneming Holland Scherm de aanleg van het park, de firma SkateOn bouwt de skatebaan. “Het Zeeburgereiland was vroeger een industriegebied, maar de bedrijven hebben nu plaatsgemaakt voor woningbouw”, weet Pepijn Kok, bedrijfsleider bij KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard. “Op de plek van de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) bevinden zich nog een paar grote voorzieningen van Waternet in de ondergrond. Daar kon dus geen woningbouw komen en wordt nu het park met skatebaan aangelegd.”

Ondergrondse restanten

De erfenis van de rwzi stelde KWS voor een technische uitdaging. Kok: “We hebben de ondergrond tot 30 meter diep moeten sonderen om een beeld te krijgen van alle bodemlagen en leidingen die daar nog aanwezig zijn. De funderingspalen van de installatie en het onderheide riool zijn blijven zitten. Deze ondergrondse restanten en het vervuilde slib onder de huidige leeflaag vormen een risico bij de aanleg van de betonnen funderingsplaat van de skatebaan. We hebben de ondergrondse infrastructuur in kaart gebracht en verwerkt in een 3D-model. Daarop is het palenplan voor de fundering van de skatebaan afgestemd.”

Slappe ondergrond

Gezien de slappe ondergrond is gebruikgemaakt van grondverdringende schroefpalen, waarmee ook trillings- en geluidsoverlast voor omwonenden in de Sportheldenbuurt werd voorkomen. De 180 palen rusten op een zandlaag op 20 meter diepte.

Op de palen is een betonlaag van 30 centimeter dik gestort, voorzien van 145.000 kilo wapeningsstaal. Kok: “Deze constructie zorgt ervoor dat de skatebaan geen centimeter gaat zakken op de zachte ondergrond. Bij dit project is door ons ook de Milieu Kosten Indicator-waarde (MKI) meegenomen als één van de kwaliteitsonderdelen in de aanbesteding. Hoe lager de MKI-waarde, hoe duurzamer het project. Een lage MKI-waarde betekent over het algemeen CO2-reductie en een bijdrage aan de circulaire economie. Dat hebben we hier kunnen bereiken door zowel bij de funderingspalen als bij de betonvloer puin te hergebruiken; 35 procent van het gebruikte materiaal bestaat uit een duurzame grindvervanger. Dat betekent een hoog recyclingpercentage.”

 De skatebaan is een initiatief van skater Stan Postmus en is ontworpen door het Deense bureau Glifberg+Lykke. De skatebaan is bedoeld voor zowel beginners als gevorderden, skateboarders, BMX’ers en inline skaters. De aanleg van de skatevoorzieningen met spuitbeton gebeurt door een ander bedrijf. Kok: “Die skatevoorzieningen reiken soms tot 4 of 5 meter hoog. Het omringende park golft mee met deze hoogte en moet daar deels op aansluiten.” KWS begint in het najaar met het grondwerk daarvoor en neemt dan ook de aanleg van de parkachtige omgeving, ontworpen in de Engelse landschapsstijl, voor zijn rekening. De complete Urban Sport Zone moet in het voorjaar van 2020 open gaan.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details