02:36
15-06-2015

Antwerpen | Havenhuis: Stalen skelet nieuw Havenhuis

Medio januari is gestart met de opbouw van het stalen skelet van het nieuwe Havenhuis, bovenop de voormalige brandweerkazerne in Antwerpen. Het bootvormig volume is opgebouwd volgens een typisch Angelsaksische methode met een hoofddraagconstructie in staal, gecombineerd met staalplaat-betonvloeren. 



Het nieuwe Havenhuis wordt het nieuwe hoofdkantoor van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en lijkt te zweven boven het bestaande monumentale gebouw. Beide gebouwen staan volledig los van elkaar. Zo rust de bovenbouw op twee betonnen kernen die reeds door aannemer Interbuild zijn gerealiseerd. Victor Buyck Steel Construction is op haar beurt verantwoordelijk voor het complete hoofdvolume in staal.

Zes modules
De stalen hoofddraagconstructie bestaat uit zes modules, van elk ongeveer 50 meter lang, 20 meter breed en 6 meter hoog. Het gewicht varieert van 170 tot 380 ton. Alle modules zijn begin 2015 vanuit de fabriek van Victor Buyck Steel Construction in Wondelgem (Gent) per ponton aangevoerd en vervolgens met behulp van ‘Self Propelled Modular Transporters’ vanaf het ponton op de kade gereden, tot binnen het bereik van de kraan. Het stalen skelet van de bovenbouw is inmiddels op zijn plek gehesen. Daarvoor werd in december vorig jaar een 90 meter hoge kraan van 1.250 ton in stelling gebracht. “De technische uitdaging zat hem vooral in het plaatsen van de modules”, vertelt Wim Hoeckman, CEO van Victor Buyck Steel Construction. “Om de oorspronkelijke planning te respecteren, bleek het niet mogelijk om de staalconstructie op locatie te fabriceren. We hebben daarom gekozen voor prefabricage in modules. Eind september 2014 waren de modules gereed en klaar om te monteren. Vanwege diverse vertragingen elders, zijn we medio januari 2015 pas begonnen met inhijsen.”

Megakraan
Op de plek waar Victor Buyck normaal gesproken een kraan zou positioneren voor het inhijsen van de modules, bevindt zich de voormalige brandweerkazerne. Wim Hoeckman: “Dat betekende dat we de kraan verder weg moesten zetten en dat had nogal wat invloed op de specificaties van de kraan. De kraan moest in staat zijn om de zwaarste module van 380 ton netto over een afstand van circa 40 meter te verplaatsen. Medio januari 2015 is zoals gezegd gestart met het inhijsen van de eerste module, om vervolgens iedere week een volgende module te plaatsen. Eind februari werd de laatste module op zijn plek gehesen. Inmiddels zijn de modules aan elkaar gelast en zijn ook de staalplaat-betonvloeren geplaatst.”

Dutch Engineering is ruim drie jaar geleden gevraagd om berekeningen te maken voor de staalplaat-betonvloeren. “Er is veel rekenwerk op voorhand uitgevoerd, met als resultaat dat de vloeren in het bestek zijn opgenomen”, zegt Henk Prins van Dutch Engineering enthousiast. “Nadat de opdracht aan Victor Buyck Steel Construction werd gegund, hebben zij uiteindelijk voor ons gekozen als leverancier van de staalplaat-betonvloeren.” De constructie behoort volgens Henk Prins tot de meest uitdagende van de afgelopen jaren.

Hoge eisen
De keuze voor een constructie in staal met staalplaat-betonvloeren is gezien de vorm van het gebouw, de bouwsnelheid en het gewicht een logische keuze, alsmede vanwege de hoge constructieve- en brandeisen, vindt Prins. Desondanks zal er toch nog altijd 800 ton staal worden verwerkt in de bovenbouw. “Door de jaren heen zijn we steeds meer betrokken bij projecten over de grens, waaronder ook in België. Dit project is natuurlijk helemaal bijzonder, hoewel onze bijdrage buiten de levering van de vloeren vrij minimaal is. Projectmatig hebben we niet gerekend aan het gebouw.” Dutch Engineering zal ruim 5.000 m² aan staalplaat-betonvloeren leveren aan Victor Buyck. “Bij de loopgalerij wordt de ComFlor 95-serie toegepast, met een vloerdikte van 17 centimeter. Dit is nodig voor de stempelvrije overspanning, terwijl de loopbrug is ontworpen en wordt uitgevoerd met de ComFlor 75. Beide series zijn qua geometrische vorm de ideale vloerplaten voor een staalbetonligger ontwerp. De ComFlor 51+ is nog beter, maar heeft in de uitvoeringsfase minder stempelvrije overspanningscapaciteit.”

Brandwerend afwerken

Wim Hoeckman verwacht rond de bouwvakvakantie het hoofdvolume in staal te kunnen afronden. “Dan rest nog de afwerking aan de onderkant van het volume, die brandwerend zal worden behandeld”, zegt hij. “Al het constructiestaal is brandwerend behandeld, afhankelijk van de locatie met verschillende systemen. Alleen aan de onderkant van het hoofdvolume kunnen we nu nog niet bij; het wordt ondersteund door gigantisch veel stellingen, vooral van andere aannemers. Het hele volume rust nog op tijdelijke steunen.”
Wim Hoeckman steekt niet onder stoelen of banken dat het project voor Victor Bucyk een voorbeeld is van hoe het niet moet. “In de voorfase – nog voor de aanbesteding – zijn teveel fouten gemaakt en zijn zaken intern niet goed op elkaar afgestemd. Daar zijn wij nu de dupe van. We lijden een enorm verlies op dit project. Het is nog maar de vraag wanneer we daar ooit iets van terug gaan zien.”
De uiteindelijke oplevering van het markante gebouw staat gepland voor 2016.

Tekst: Roel van Gils Beeld: Jack Koot en Victor Buyck Steel Construction

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners