Architectonische fietsbrug
01:24
20-09-2018

Architectonische fietsbrug: in alle richtingen rond

Tussen Sittard en Maastricht wordt een zogenaamde Snelfietsroute gerealiseerd. Doel is om forenzen te bewegen uit de auto te stappen en de fiets te nemen voor hun woon-werkverkeer. Onderdeel van deze route is een ruim 50 meter lange fietsbrug over de Europalaan in Beek. Een architectonisch hoogstandje; de stalen brug is in alle richtingen rond.

De Snelfietsroute is niet een volledig nieuw traject, maar wel een sterk verbeterde route. Zo worden bestaande fietspaden verbreed, slimme verkeerslichten geplaatst die de fietser voorrang geven en gevaarlijke kruispunten aangepast. Eén daarvan is de kruising met de Europalaan in Beek waarover een 54 meter lange fietsbrug wordt gebouwd. In oktober 2017 is de realisatie van de Snelfietsroute Sittard-Maastricht gegund aan Dura Vermeer. De bouw en plaatsing van de fietsbrug heeft Dura Vermeer volledig uitbesteed aan Moors Constructie en Machinebouw (MCB) in Bergharen. “De aannemer wordt volledig ontzorgd voor wat betreft het brugdeel in de route”, zegt Barry Moors, directeur van het familiebedrijf, dat al meer dan honderd jaar actief is in de staalverwerking.

Dubbele kromming
De stalen brug is zowel horizontaal als verticaal gekromd en volgens Moors volledig digitaal ingemeten. ipv Delft stelt hoge eisen aan het ontwerp en is dan ook nauw betrokken bij de uitvoering. “We zijn momenteel de brug aan het afbouwen bij ons op locatie, inclusief  het rvs-leuningwerk dat diezelfde krommingen volgt. Hiervoor hebben we zelfs een speciaal profiel ontwikkeld om de beoogde LED-verlichting in de leuning te kunnen integreren. Volledig samengesteld is de brug 54 meter lang en 5 meter breed, waarvan 4 meter brugdek. De radius bedraagt 20 meter. Om de brug te kunnen transporteren, wordt deze straks in drie moten opgedeeld. Vervolgens worden de delen voorzien van een schoopeerlaag en een 3-laagse coating en gaan ze op transport naar de voorbouwlocatie, pal naast de definitieve locatie. Dura Vermeer heeft hier inmiddels de twee betonnen fundaties gerealiseerd waarop we begin juni de slanke stalen pijlers monteren. De pijlers bestaan uit 20 millimeter dik plaatwerk dat we door middel van fijne zettingen tot een conus hebben gevormd.”

Nadat de drie brugdelen op de voorbouwlocatie aan elkaar zijn gelast, wordt de fietsbrug in het weekend van 16 juni op de definitieve locatie gehesen. “Vanwege de locatie nabij Maastricht Aachen Airport vinden de hijsactiviteiten in de nacht plaats”, zegt Moors. “Twee kranen (één van 750 ton en één van 450 ton) komen eraan te pas om de 100 ton zware brug in te hijsen.” Nog deze zomer kunnen forenzen, maar ook recreatieve fietsers op een snelle, comfortabele manier met een fiets of e-bike over de Snelfietsroute fietsen.     

Tekst | Roel van Gils   Beeld | Moors Constructie en Machinebouw

beton en staalbouw partners

Rental App3D vakwerkkolommen