Platform over beton en staal in de bouw
Banen van 27 meter breed in één keer supervlak

Banen van 27 meter breed in één keer supervlak

Distributieloodsen worden steeds groter en hetzelfde lijkt te gelden voor de kolomvrije overspanningen van deze gebouwen. Loos Betonvloeren speelt hierop in met de gloednieuwe
Giga Screed, een indrukwekkende machine die in één keer een strook van 27 meter breed supervlak kan afwerken. De machine is onlangs officieel in gebruik genomen in Den Hoorn, vlakbij Delft, waar Loos Betonvloeren voor aannemer Goldbeck meebouwt aan een distributiecentrum met 50.000 m² bruto vloeroppervlak.

“Met deze machine kunnen we in één dag een supervlakke vloer leggen van ruim 2.000 m²”, vertelt Dirk Loos, algemeen directeur van de betonvloerenspecialist uit Obdam. “En snelheid betekent kosten besparen, al draait het in eerste instantie natuurlijk om kwaliteit.” In het nieuwe distributiecentrum in Den Hoorn legt Loos Betonvloeren in totaal 50.000 m² vloer aan, waarvan ca. 10.000 m² supervlak en ca. 40.000 m² vlak. 

Sneller, goedkoper, vlakker

“De primeur van de Giga Screed is dat we banen tot 27 meter breed kunnen maken – en daarmee voor zover ik weet de grootste van Europa. We kunnen hiermee voor opdrachtgevers niet alleen sneller bouwen en kosten besparen; de architect kan ook 28 meter kolomvrije ruimte en meer bruikbaar vloeroppervlak intekenen. Bovendien worden de vlakheidseisen steeds strenger. Dat komt door de geautomatiseerde storage- and pickingsystemen en heftrucks die steeds hogere stellingen moeten bedienen. Onze nieuwste aanwinst kan dat allemaal aan.”

Snufjes

De Giga Screed is in wezen een enorme rol die vers gestort beton uitvlakt. “Alleen heeft de machinebouwer alle mogelijke technische snufjes ingebouwd”, benadrukt Loos. “Het systeem is modulair opgebouwd waardoor verschillende breedtes, tot maximaal 27 meter, mogelijk zijn. Daarnaast zijn er LED-spots ingebouwd voor een goede aanlichting van de werkplek en heeft de machine een modulair watersysteem. Verder zitten aan de koppen zogeheten movers, waarmee de Giga Screed zelfstandig op het werk te verrijden is. Voorman Dennis Schoenmaker, die hier op de bok zit, heeft vanaf het begin meegedacht met de ontwikkeling van deze machine, die volledig vanuit de werkplek is ontworpen.”

Krimpvrij, geen voegen

Voor de Giga Screed aan de slag kan, worden eerst met behulp van handrolmachines voorstortstroken aangelegd naast de kolommen. Deze voorstortstroken worden afgezoomd met stalen hoeklijnen en vormen de rijbanen voor de machine. De wapening loopt onder de hoeklijnen door. Loos: “We kunnen met deze hybride vloer in principe oneindig grote oppervlakten maken die krimpvrij en voegloos zijn.” Als de wapening op orde is en de Giga Screed klaarstaat, kan de stort beginnen. Met een betonpomp en af en aan rijdende betonwagens gaat dat razendsnel: zodra een aantal meters beton is gestort over de gehele breedte, gaat de machine er meerdere keren overheen, met een (super)vlakke vloer als resultaat. Uiteindelijk maken de monoliet afwerkers de werkzaamheden af.

Dennis Schoenmaker op de bok van ‘zijn’ Giga Screed.

Ontwerp

Loos Betonvloeren doet overigens meer dan alleen betonvloeren storten. “De paalfundering, de ondergrond waarin alle puin is verwerkt, de vloerdikte, de samenstelling van het beton en de wapening: bij een dergelijke vloer moet alles kloppen om voor de klant de meest efficiënte oplossing te garanderen voor wat betreft vloerbelasting, vlakheid, bouwsnelheid en kosten. Om dat allemaal perfect te krijgen, houden we graag de controle over het proces. Daarom hebben we deze vloer ook zelf geëngineerd.” 

Daarbij tellen ook de details, weet Bart Wight van staalvezelleverancier Bekaert: “De hal krijgt een 18 centimeter dikke, hybride vloer met staalvezels en een bovennet. De staalvezels die gebruikt worden, zorgen voor precies de juiste vloeiing en leveren de gewenste sterkte.” De belastbaarheid van de vloer is 50 kN/m² en de vloer verdraagt een puntlast van 11 ton. De klant kan binnenkort dus zijn stellingen neerzetten waar deze maar nodig zijn.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details