Op 27 februari jl. vormde het prachtige Havenhuis in Antwerpen het decor voor de uitreiking van de eerste Benelux Steel Bridge Contest. Infosteel en Bouwen met Staal organiseerden voor het eerst deze bruggenwedstrijd samen. Vooraleer de Awards werden uitgereikt, kregen de aanwezigen een presentatie door Jan Goemaere van Port Antwerp/Bruges over de kerntaken van het Havenbedrijf en de geplande investeringen voor de komende jaren.
Keynote speaker Professor Wim Hoeckman blikte terug op zijn indrukwekkende carrière in de staalbouwwereld. Hij gaf zijn publiek ook nog een paar wijze levenslessen mee (wees ‘dankbaar’ in plaats van ‘trots’) en brak een lans voor het behoud van onze knowhow op het vlak van engineering en bouwen van staalconstructies in de Lage Landen.
Met deze nieuwe, tweejaarlijkse wedstrijd willen Infosteel (B) en Bouwen met Staal (NL) exemplarische brugprojecten waarderen en voor het voetlicht brengen. Ook willen zij opdrachtgevers, architecten, constructeurs/studiebureaus, staalbouwers en andere projectpartners enthousiast maken voor (intelligente) staal- en staal-betontoepassingen in de infrastructuur en dan specifiek bruggen, al dan niet beweegbaar. Voor deze eerste editie werden partijen uitgenodigd om projecten in te zenden die tussen 2020 en juli 2023 zijn opgeleverd of in gebruik zijn genomen in de Benelux. Projecten buiten de Benelux konden worden ingezonden mits minimaal één partij was betrokken uit één van de drie landen.
In de categorie verkeersbruggen ging de prijs naar de Brigandsbrug in Ingelmunster over het kanaal Roeselare-Leie. Er werd gekozen voor een lange brug die de weg letterlijk ‘over de vallei’ tilt door het gebruik van een onderstructuur, een draagstructuur die zich onder het brugdek bevindt. De brug is een kleine 300 m lang en bestaat uit een 1.400 ton zware stalen hoofddraagconstructie met een betonnen dek uit twee langsdelen, gescheiden door een lichtdoorlatend rooster. De brug, ontworpen van Ney & Partners, bekoorde de jury zowel op het vlak van detaillering, afwerking als uitvoering. De TV Artes-Depret/Victor Buyck Steel Construction/Stadsbader verdient alle lof voor het ingenieus uitgedokterde montageconcept.
In de categorie voetgangers- en fietsbruggen viel de Passerelle in Arquennes (Seneffe) in de prijzen. De passerelle overspant de Samme en verbindt twee delen van RAVeL-lijn 141. Het is een 54 m lange weervaststalen voetgangersbrug met twee traveeën. De voetgangersbrug is geplaatst op de voormalige landhoofden en pijlers van een spoorwegbrug die na Wereldoorlog II werd ontmanteld. De jury was bijzonder opgetogen over de bijzondere lichtheid en transparantie van dit filigraan, gedurfde ontwerp van Bureau Greisch dat door Techno Metal Industrie perfect werd uitgevoerd.
Tot slot kende de jury een speciale prijs toe aan de Prins-Claus Basculebrug in Dordrecht. Dit hoogstandje van techniek kon de jury verleiden omwille van het bijzonder geslaagde samenspel van architecturaal, constructief, mechanisch en omgevingstechnisch ontwerp. Architect René van Zuuk nam de trofee in ontvangst, samen met Iv-Infra, de Gemeente Dordrecht en de Bouwcombinatie Dura Vermeer – Hillebrand.