Platform over beton en staal in de bouw
Nieuws

Betonhuis | Pilot ProRail met circulair beton afgerond

In september 2019 kreeg het NS-station in het Limburgse Bunde de primeur, in maart van dit jaar volgden de stations...

betonhuis-prorail-3-kopieren

30 juli 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

‘119.564 kg CO₂ bespaard, daarmee kun je 162 keer de wereld rondvliegen!’

In september 2019 kreeg het NS-station in het Limburgse Bunde de primeur, in maart van dit jaar volgden de stations in Etten-Leur en Maarn: nieuwe perrons met circulaire bestrating. Gedrieën vormen ze de pilot waarmee ProRail de businesscase gaat onderzoeken over het gebruik van circulair beton: wat kost het de BV Nederland en wat levert het op aan CO2-reductie?

Het project is indirect een voortvloeisel van het Betonakkoord dat ProRail in 2018 mede heeft ondertekend en waarin doelstellingen zijn opgesteld voor CO2-reductie, hergebruik van vrijkomend beton en het terugdringen van het gebruik van primaire grondstoffen.

Laurens Wever is projectmanager voor ProRail en verantwoordelijk voor de vervanging en het onderhoud van de perrons van alle stations in Nederland. “Het balletje begon te rollen toen onze eigen green innovator Eva Dijkema mij wees op een betontegel die zij op de Dutch Design Week had gezien”, vertelt hij. “Deze nieuw ontwikkelde tegel bestaat voor 76% uit gerecycled beton. Dat wordt op een slimme manier vermalen zodat de fracties grind, zand en cement volledig te hergebruiken zijn. Voor de circulaire tegels worden nieuwe grondstoffen toegevoegd om aan de kwaliteitsnormen te voldoen. ProRail zag hier genoeg potentie in om als eerste klant op te treden. Wij steunen dit soort innovatieve bedrijven en het past in de doelstellingen om onze footprint te reduceren.”

betonhuis-prorail-1_0001-kopieren

Laurens Wever: “Met deze drie stations hebben we in totaal 119.564 kg CO2 bespaard. Daarmee kun je 162 keer de wereld rondvliegen.” (Foto: Laurens Wever)

 

Alle testen doorstaan

De eerste tegels waren patroontegels, niet bruikbaar voor perrons. Wever: “Voor onze standaardtegels van 30 x 30 x 5 cm zijn nieuwe mallen gemaakt. Voor het eerste station in Bunde zijn als grondstof de tegels gebruikt die vrijkwamen bij de perronverbouwing van station Anna Paulowna. Gekozen is voor een donkere antracietkleur om zoveel mogelijk contrast te krijgen tussen de witte geleidelijnen en de schriklijnen langs het spoor. We hebben een beheerst risico genomen door pas achteraf te testen of de circulaire tegels aan onze eisen voldoen, maar ze hebben de testen op stroefheid en vorst én de drukproeven prima doorstaan.”

Milieueffecten

ProRail is niet alleen ondertekenaar van het Betonakkoord, het infrabedrijf wil ook koploper zijn in de betonwereld op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Wever: “Met deze drie stations hebben we in totaal 119.564 kg CO2 bespaard. Voor de visualisatie: daarmee kun je 162 keer de wereld rondvliegen. Met het opnieuw gebruiken van oude, vermalen tegels hebben we voorkomen dat er 353.955 kg nieuwe winning nodig was aan zand, cement en grind. Dat is het gewicht van 79 olifanten. Overigens zijn de keerwanden van station Bunde ook gemaakt van deels gerecycled zand en dito grind. Het is de doelstelling van ProRail om in de EMVI-aanbestedingen de milieukostenindicator MKI, die alle milieueffecten in één score uitdrukt in euro’s, elk jaar verder naar beneden te brengen. Het is dan aan de inschrijvers om dat waar te maken. Initiatieven als circulair beton passen daar heel goed in.”   


MKI

De Milieu Kosten Indicator (MKI) is een prachtig instrument om de milieueffecten van materialen onderling te vergelijken. Ook betonsoorten kunnen onderling vergeleken worden. Niet voor niets zijn CO2-reductie en verlaging van de MKI de belangrijke doelstellingen van het Betonakkoord. Ook de leden van Betonhuis zetten vol in op verlaging van de MKI. Betonhuis geeft daarbij aan dat de MKI gericht is op projectniveau.  Als we CO2-reductie op landelijke schaal willen realiseren, dan kan ondoordacht gebruik van schaarse secundaire grondstoffen en het streven naar een steeds lagere MKI leiden tot hogere CO2-emissies en een kortere levensduur van betonconstructies. Meer informatie op betonhuis.nl


Betonhuis

Betonhuis gelooft in de goede eigenschappen en functionaliteiten van beton, hét duurzame bouwmateriaal van het verleden, het heden en de toekomst. Door kennis te delen, speelt Betonhuis in op actuele thema’s zoals circulaire economie, klimaatadaptatie, energietransitie en duurzaam bouwen. Neem contact op met één van de aangesloten bedrijven via betonhuis.nl.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%