01:53
20-03-2015

Betonwapening | mechanische koppelingen voor betonstaal

De overlapverbinding is nog steeds één van de meest gebruikte verbindingen voor het koppelen van betonstaal, maar de mechanische verbindingen winnen aan populariteit. Bas Huijsmans van ERICO, wereldwijd marktleider in het ontwerpen en produceren van mechanische betonstaalverbindingen, geeft ons een ‘college betonstaal verbinden’.

Van oudsher wordt de overlapverbinding toegepast. Het is volgens Bas Huijsmans nog steeds één van de meest gebruikte methoden voor het koppelen van betonstaal. “Overlapverbindingen zijn voor de sterkte afhankelijk van het omringende beton en bieden daardoor geen integriteit en continuïteit in betonconstructies. Mechanische verbindingen voor wapeningsstaal daarentegen geven de zekerheid van een direct krachtoverdracht tussen twee staven, onafhankelijk van de conditie en/of de kwaliteit van het omringende beton. Pas in de jaren zestig van de vorige eeuw werden de eerste mechanische verbindingen ontwikkeld voor toepassing in kerncentrales, waarin het betonstaal niet gelast of als overlap gemaakt mocht worden. ERICO, van oorsprong een Amerikaans bedrijf, bracht de eerste mechanische verbinding op de markt, waarbij na een exothermische reactie de verbinding wordt gemaakt.”

Conische verbinding
Door de jaren heen zijn de mechanische verbinding steeds verder doorontwikkeld en zijn er door verschillende partijen meerdere varianten ontwikkeld. “De drie meest voorkomende mechanische verbindingen zijn de parallelle schroefverbinding, een verbinding door middel van persing en een conische schroefverbinding. ERICO heeft de LENTON-koppeling ontwikkeld, gebaseerd op een conische schroefdraad. Wanneer de norm het niet toelaat – groter dan diameter 28 mag geen overlapverbinding worden toegepast – of als er simpelweg geen ruimte is voor overlap, kan worden overgegaan op een mechanische verbinding. Ook een stukje veiligheid kan een rol spelen. Bij het storten van een vloer bijvoorbeeld steken bij een overlap de staven gewoon uit de vloer, bij een mechanische verbinding worden de koppelingen mooi in de vloer gestort en heb je geen last van uitstekende staven.”

Sneller koppelen
ERICO ontwikkelt en produceert een brede range aan producten en heeft ook specials ontwikkeld voor LNG Kryobar toepassingen en voor de nucleaire industrie. LENTON is de eigen merknaam voor de mechanische verbindingen van ERICO om betonstaal door te koppelen. Dat kan onderling van staaf tot staaf, maar we hebben ook elementen om een verbinding te maken van constructiestaal naar betonstaal”, licht Bas Huijsmans toe. “LENTON heeft de unieke eigenschappen van een conische schroefdraad. Zowel de koppeling als de betonstaaf zijn conisch. Dat maakt het koppelen stukken eenvoudiger; ook al zitten de staaf en koppeling niet exact op één lijn met elkaar, dan toch is het in elkaar schroeven geen probleem. Om een handvaste verbinding te maken, voldoende voor een optimale performance, zijn slechts 4,5 omwentelingen nodig. Bij een parallelle verbinding zijn 9 omwentelingen nodig om hetzelfde resultaat te behalen. Vanuit vlechtersperspectief zijn de conische koppelingen sneller aan te brengen.”

Minimale slip
Eén van de criteria voor een mechanische verbinding is, naast een bepaalde druksterkte overbrengen, ook voldoen aan een minimale slipeis. Op een punt waar slip optreedt, kan de beton gaan scheuren en dat is niet wenselijk. Huijsmans: “Bij een mechanische verbinding ontstaat altijd een bepaalde slip. Het voordeel van een conische verbinding is dat er weinig tot geen slip optreedt. Met onze koppelingen kunnen we verbindingen maken van 10 tot 57 millimeter betonstaal in de meest voorkomende toepassingen met behulp van onze verschillende koppelingen, zoals de LENTON conische koppeling, LENTON Interlok, de Quick Wedge, de LENTON Terminator en de LENTON Lock. En voor de precast industrie tot slot heeft LENTON de Interlock koppeling ontwikkeld voor het makkelijk verbinden van precast elementen.”

beton en staalbouw partners