Hydroton werd benaderd door CIT Blaton om het slimme idee van studiebureau Greisch uit te werken tot een werkend principe. “De uitdaging in het ontwerp lag in eerste instantie bij de hoge krachten waaraan de dempers worden blootgesteld. De gebruikte materialen zijn daarom zeer hoogwaardig en allen traceerbaar dankzij materiaalcertificaten”, vertelt Floor Goes, werktuigbouwkundig ingenieur bij Hydroton. “Dankzij de geïntegreerde snelheidsregeling kunnen ook de snelheid en de kracht waarmee de dempers fungeren worden ingesteld. Omdat de dempers tegenover elkaar zijn opgesteld, wordt de ene demper drukkend belast, terwijl de andere demper trekkend belast wordt. Dit zorgt voor een andere werkdruk en daarmee een ander benodigd afstelbereik van de snelheidsregeling om de juiste vertraging te realiseren.”
Nadat het technisch ontwerpdossier is gecontroleerd door het studiebureau, is aangevangen met de productie van de onderdelen. Om zeker te zijn van een betrouwbaar product is gekozen voor een modulair ontwerp, waarbij alle onderdelen door middel van boutverbindingen zijn verbonden. Goes: “Boutverbindingen zijn gemakkelijk op het juiste aanhaalmoment vast te zetten, waar een lasverbinding in een hydraulische cilinder kan zorgen voor ongewenste spanningen in het materiaal. Dit wilden wij in het ontwerp vermijden.”
Naast het ontwerpen van hydraulische dempers stelt Hydroton zich op als partner om allerhande vraagstukken in de hydraulische aandrijftechniek op te lossen. Het bedrijf is actief in vele technische sectoren en levert hydraulische aggregaten, cilinders en elektrische besturingen. Zo levert het bedrijf ook turnkey hogedruk vijzel- en schuifsystemen om bruggen en tunnels te verplaatsen. Het ontwerpen van complete hydraulische aandrijvingen voor prefab betonbouw en het voorspannen van wapeningsstaal in viaducten, heipalen en andere voorgespannen betonelementen is een specialisme waar Hydroton in uitblinkt.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.