Platform over beton en staal in de bouw
Bijzondere bekisting en staalframes voor viaduct over druk verkeersknooppunt
Onderbouw van de bekisting.

Bijzondere bekisting en staalframes voor viaduct over druk verkeersknooppunt

Doka bekistingen zijn bij uitstek geschikt voor infrastructuurprojecten. Of het nu gaat om een viaduct, keerwand of tunnel, voor elk programma constructieve eisen kan een passende bekistingsoplossing worden geleverd. Zo ook voor een viaduct over het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein. Om de bestaande A16 te verbinden met de A16 Rotterdam wordt een fly-over aangelegd bij het Terbregseplein. Om het verkeer tijdens de bouw van de fly-over gewoon door te kunnen laten rijden, is er voor de bouw van de fly-over gekozen voor een opmerkelijke techniek: de Incremental Launching Method (ILM). Doka werd als bekistingsspecialist ingeschakeld om voor deze bouwmethode de bekisting en het stalen frame op de voorbouwlocatie te leveren. 

“Dit infrastructurele hoogstandje is voor ons het neusje van de zalm”, begint Erik Caris, Engineering Manager bij Doka, enthousiast. “Het nieuwe wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, gerealiseerd door middel van de Incremental Launching Method (ILM) van Freyssinet. Zoals de naam van de bouwmethode wellicht al doet vermoeden, gaat het om een methode in de civiele techniek waarbij het te realiseren wegdek vanaf één zijde als het ware wordt ‘gelanceerd’. We praten over 400 meter per rijrichting, terwijl het verkeer op de A20 en A16 te allen tijde ongehinderd door kan blijven rijden.”

Draagconstructie van de bekisting.

Doka werd door bouwcombinatie de Groene Boog ingeschakeld als bekistingsspecialist, om de bekisting en vloerondersteuning op de voorbouwlocatie te leveren. De fly-over staat niet op zichzelf, maar vormt een onderdeel van een groot infrawerk. De fly-over wordt vanaf één kant opgebouwd en bestaat uit twee kokerliggers. Elk van beide kokerliggers bestaat uit 17 segmenten die over eerder gerealiseerde pijlers worden geschoven. De constructie van het bekistingssysteem is zo gebouwd dat de bekisting hydraulisch kan zakken, de kokerbrug verder geschoven wordt en de bekisting weer omhoog komt. Zo herhaalt de cyclus zich, totdat de overkant bereikt wordt. 

Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. “ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden. In Nederland echter wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik en daar zijn wij als Doka zeer trots op.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details