Platform over beton en staal in de bouw
Breng veiligheidsvoorzieningen en hulpconstructies ruwbouw onder één dak

Breng veiligheidsvoorzieningen en hulpconstructies ruwbouw onder één dak

Binnenstedelijk bouwen vraagt om integraliteit van veiligheidsvoorzieningen en hulpconstructies tijdens de ruwbouw. Als leverancier van hulpconstructies voor de ruwbouw is Matemco betrokken bij grootstedelijke nieuwbouwprojecten. Veel van deze projecten worden gerealiseerd op een zogenaamde postzegel. Een kleine bouwplaats met zeer beperkte ruimte voor een kraan, opslag of laad- en losplaats. Dit heeft direct effect op alle vraagstukken rondom veiligheid. We willen immers bewust veilig bouwen en deze veiligheid inzichtelijk maken en borgen. Maar hoe? En zouden hulpconstructies daarin een belangrijke rol kunnen spelen? Wim Robbertsen, Manager Key-Accounts van Matemco heeft daar wel een visie op.

Het is volgens Matemco belangrijk om integraal de veiligheid van ondersteuningsconstructies tijdens de bouwfases te borgen.

Binnenstedelijk bouwen

In Amsterdam-Sloterdijk verrijst Crossroads. Een tweetal woontorens die met elkaar, onder de Hemboog met spoorlijn, verbonden zijn. De onderbouw kenmerkt zich door een grote variëteit waardoor er ook veel diversiteit zit in faseringen en oplossingen in hulpconstructies. Tegelijkertijd is de bouwplaats beperkt qua ruimte voor opslag en logistiek. Door de Hemboog was het bijvoorbeeld niet mogelijk om met een kraan overal de breedplaatvloeren in te hijsen, waardoor Matemco speciale ondersteuningsconstructies met rollenbanen heeft geleverd. “Dit alles is een herkenbaar patroon met een aantal terugkomende ingrediënten”, zegt Robbertsen. “Binnenstedelijk bouwen kent vaak veel volume en variëteit onderin de gebouwen en tegelijkertijd minimale of beperkte ruimte rondom het gebouw.”

Risico’s uit de praktijk

“Tijdens de ruwbouwfase zien we dat de verantwoordelijkheid voor veiligheidsvoorzieningen op de bouwplaats in praktische zin verdeeld is over meer partijen”, merkt Robbertsen. “Er wordt gewerkt met vloerrandbeveiliging, metselsteigers, hangbruginstallaties, liften, bouwhekken, ondersteuningsconstructies, et cetera. De hoofdaannemer overziet alles, maar de betonbouwer maakt bijvoorbeeld individuele afspraken met de leverancier voor de ondersteuningsconstructies. Tegelijkertijd koopt de hoofdaannemer wellicht weer de metselsteiger in, inclusief balkonondersteuning. Daarnaast levert het binnenstedelijk bouwen specifieke situaties en risico’s op door de beperkte ruimte. Het is daarom belangrijk om integraal de veiligheid tijdens de bouwfases te borgen. Matemco pleit dan ook voor een extra inspanning op dat gebied.”

Voor Crossroads in Amsterdam-Sloterdijk levert Matemco speciale ondersteuningsconstructies.

Begin vroeg

De veiligheidsrisico’s en bijbehorende veiligheidsvoorzieningen zoals steigers en leuningwerk worden reeds in kaart gebracht alvorens leveranciers en onderaannemers opdracht tot uitvoering krijgen. Dit betekent volgens Robbertsen dat er twee manieren zijn om te werken aan integrale veiligheidsoplossingen. “Allereerst is het mogelijk om alle partijen bij opdrachtbevestiging aan één tafel te brengen en overeenkomst te zoeken op basis van één demarcatielijst met verantwoordelijkheden, samen met één set demarcatietekeningen. Alle partijen zetten hier hun handtekening onder. Dit vereist nog steeds veel afstemming tijdens de uitvoering en verdere werkvoorbereiding, maar er is in ieder geval duidelijkheid over ‘wie doet wat’.” Een tweede, nog betere, oplossing is door één partner leverancier en engineer te laten zijn van alle benodigde veiligheidsvoorzieningen tijdens de ruwbouw, vindt Robbertsen. “Zo kan één engineer alles in één 3D-model uitwerken, is er overzicht en duidelijkheid en ontstaan er tijdens de bouw minder risico’s op onduidelijkheden, overtollig materiaal, et cetera. Juist wanneer de ruimte beperkt is, de risico’s veel en divers zijn en veiligheidsoplossingen bestaan uit allerhande hulpconstructies, wordt er op die manier gewerkt aan overzicht en borging van integrale veiligheid op de bouwplaats. Een stap vooruit richting een bouwplaats zonder ongevallen.”

“Samen met onze zusterbedrijven Jako en Yelloo zijn we in staat om een grote diversiteit aan hulpconstructies te leveren”, resumeert Robbertsen. “We zien dat daarmee het veiligheidsbewustzijn sterk verbetert en dat we tijdig de risico’s in kaart kunnen brengen. Daarmee voorkomen we veel onveiligheid, ook omdat er veel minder uitdagingen zijn in het aansluiten van hulpconstructies en veiligheidsvoorzieningen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details