Platform over beton en staal in de bouw
Circulaire hout-betonbrug in gebruik
© IPV DELFT

Circulaire hout-betonbrug in gebruik

Op het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort is de eerste innovatieve hout-betonbrug naar ontwerp van ipv Delft creatieve ingenieurs en Knipscheer Infrastructuur in gebruik genomen. Voor beide partijen het moment om de gezamenlijk ontwikkelde standaard circulaire brug nader toe te lichten. Bijzonder is vooral de vernieuwende combinatie van hout en beton.

© IPV DELFT

De brugconstructie van de circulaire hout-betonbrug bestaat uit houten liggers, met daarop een dun, in het werk gestort betonnen dek. Constructief werken beide materialen samen, waardoor het dek relatief slank kan zijn en het materiaalgebruik beperkt blijft. Het ontwerp combineert bovendien de voordelen van beton (onderhoudsarm, lange levensduur) met die van hout (duurzaam).

Hergebruik

Knipscheer Infrastructuur en ipv Delft ontwikkelden de hout-betonbrug vanuit de gedachte een duurzame en waar mogelijk circulaire brug te ontwerpen. Dit blijkt onder meer uit de materiaalkeuze. Zo zijn de liggers van de brug in Zwolle van Europees Larikshout, een bijzonder duurzame houtsoort en bestaat het beton van de landhoofden voor 30% uit gerecycled materiaal. Het eenvoudige hekwerk is van rvs, dat geen coating of onderhoud behoeft, en heeft een houten handregel van verduurzaamd Accoya. De horizontale hekwerkvulling is uitgevoerd met standaard rvs-buisprofielen. Niet alleen handig wanneer een van de elementen vervangen moet worden, maar tevens geschikt voor hergebruik. Ook de stalen buispalen van de fundering (steunpunt en landhoofden) kunnen later opnieuw worden gebruikt.

© IPV DELFT

Afwerking

De detaillering en afwerking is eveneens volledig afgestemd op duurzaamheid. Door het betonnen dek vlak na de stort te bezemen, ontstaat een voldoende ruw oppervlak en is geen slijtlaag nodig. De houten liggers zijn zodanig opgelegd, dat het hout voldoende kan ademen en doordat het betonnen dek een stuk uitsteekt ten opzichte van de houten liggers, blijven deze droog en gaan ze aanzienlijk langer mee.

Omdat duurzaamheid draait om verstandig omgaan met mens en natuur, is bij de realisatie van de vijftien meter lange fietsbrug aan de Steinfurtstraat in Zwolle ook aan dieren gedacht. Op beide oevers bevindt zich onder de brug een bescheiden faunapassage die bestaat uit halfverharding. De nieuwe fietsbrug sluit aan op een nieuw fietspad, dat demontabel en circulair is ontworpen en voor 80% uit hergebruikt materiaal bestaat.

Vruchtbare samenwerking

Ipv Delft en Knipscheer werken geregeld samen. Zo realiseerden ze eerder al diverse bruggen in Almere, waaronder de nieuwe Michauxbrug en de energieneutrale 2e Schateilandbrug.

Meer informatie:
Ronald Rozemeijer, ipv Delft, 015 750 25 71 of www.ipvdelft.nl
Steven Jansen, Knipscheer Infrastructuur, 06 53 42 99 97 of www.knipscheer.com

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details