parkeergarage Tournooiveld
02:39
01-05-2017

Constructie parkeergarage passend bij kwetsbare omgeving

In Den Haag heeft ontwikkelcombinatie PTV, bestaande uit Dura Vermeer Divisie Infra en SENS real estate een ultramoderne parkeergarage op het Tournooiveld gerealiseerd. Een unieke locatie middenin het historische centrum, waarmee bij de constructie en werkwijze terdege rekening moest worden gehouden. De garage is eind december 2016 in gebruik genomen. 

Het gaat hier om een krappe plek in de Haagse binnenstad, waar het bouwwerk geïntegreerd moest worden tussen voornamelijk monumentale panden. Daarom is gekozen voor een compacte en rechthoekige vorm met afmetingen van 97,5 bij 34 meter. De garage heeft drie lagen, is twaalf meter diep en er is plaats voor 320 auto’s. Vanwege het beschermde stadsgezicht mag er boven maaiveld zo min mogelijk te zien zijn. Daarom zijn de in- en uitritten buiten het historische beeld geplaatst. Wel zijn er twee transparante voetgangerspaviljoens te zien met daarin de betaalautomaten en trappenhuizen. Door hun vormgeving en materiaalgebruik sluiten ze perfect aan op de omgeving.

parkeergarage Tournooiveld

Constructie en werkwijze
Ondergronds bouwen in deze gevoelige omgeving had invloed op de constructie en werkwijze. Harbert van der Wildt, projectmanager namens Dura Vermeer Beton- en Waterbouw: “Op nog geen zes meter afstand van de bouwlocatie staan historische panden, bovendien is het grondwater hier – met één meter onder maaiveld – erg hoog. We moesten natuurlijk waterdicht bouwen en wilden geen trillingen veroorzaken. Daarom hebben we de bouwkuip trillingvrij aangelegd met behulp van CSM-wanden. Die hebben we gemaakt door de bestaande ondergrond te mengen met cement via een grote mixer. Vervolgens hebben we het zand weggegraven. Na circa twee meter droog ontgraven, zijn we in den natte verder gegaan tot elf meter beneden maaiveld. Om te voorkomen dat de waterdruk problemen gaf, is een onderwaterbetonvloer gestort. Vierhonderd ankerpalen, die meteen na de CSM-wanden als fundering zijn aangebracht, zorgen dat de vloer op zijn plaats blijft. Nadat de bouwkuip was uitgehard, hebben we deze leeggepompt en kon de bouw beginnen.” Daarvoor heeft Dura Vermeer in de bouwkuip nieuwe, in het werk gestorte betonwanden gemaakt van tien meter hoog. Daarna is snel middels leanmethodieken het betonskelet van prefab kolommen en liggers aangebracht. Bij het maken van de definitieve wanden en het betonskelet is veel gewicht de kuip in gebracht. De ankerpalen voorkomen dat deze tijdens de bouw omhoog gedrukt (trekbelasting) zou worden en in de definitieve situatie naar beneden (drukbelasting).

Overig materiaalgebruik
Dat de garage slechts één in- en uitrit heeft, komt door de wokkel waarover je naar de verschillende parkeerlagen rijdt. Volgens Van der Wildt is zo minder ruimte nodig dan bij een hellingbaan en is er dus meer plek voor parkeerplaatsen. “De wokkel is van prefabbeton en bevindt zich in de hoek van de garage. Een driehoekige stalen stempelconstructie geeft de wanden ernaast nog extra stabiliteit, door de krachten van de verticale wanden over te dragen naar de verdiepingsvloeren voor optimale stempelwerking.”

De parkeerlagen bevatten relatief dunne kanaalplaatvloeren, waardoor de totale constructiehoogte zo klein mogelijk is en de garage dus minder diep hoefde te worden aangelegd. Bijzonder zijn de grote overspanningen binnen de garage, waardoor de gebruikers een gevoel van ruimte krijgen en het aantal kolommen in de garage beperkt is. De bovenste verdieping is gemaakt met behulp van volstortliggers, met daarover een waterdichte laag. Al met al een degelijke en veilige constructie voor een complex bouwwerk in een kwetsbare omgeving.

parkeergarage Tournooiveld

Tekst: Irene Teunissen   Beeld: Dura Vermeer


Afdichten dek Haagse parkeergarage met uniek product
Eind 2016 is de ondergrondse parkeergarage aan het Tournooiveld in het historische centrum van Den Haag in gebruik genomen. Voor de waterdichte afdichting van het parkeerdek heeft afdichtingsbedrijf voor daken en betonnen constructies Kimmenade uit Helmond gezorgd. Dit is gebeurd in opdracht van de divisie Infra van aannemer Dura Vermeer.

Het werk bestaat uit het waterdicht en veilig afdichten van het betonnen parkeerdek bovenop de parkeergarage, met een oppervlak van 3.700 m². Uiteindelijk wordt de verkeerssituatie daar weer in oude staat hersteld en worden bovenop de parkeergarage opnieuw asfalt en tramrails aangelegd. 

“Ook Dura Vermeer koos in het project op het Tournooiveld voor het door onszelf ontwikkelde product Novacell als afdichting van het parkeerdek”, vertelt Marco Schippers, directeur Betonafdichtingen van Kimmenade. “Daarmee weet je zeker dat lekkages, en de daaraan verbonden faalkosten, uitgesloten zijn. In verband met het korte tijdsbestek waarin de garage klaar moest zijn, was een goede en snelle uitvoering essentieel. Omdat wij per dag een oppervlak van zo’n 1.500 m2 kunnen realiseren, hebben wij het werk op tijd en in goede samenwerking met de opdrachtgever kunnen uitvoeren.”

Kimmenade is een afdichtingsbedrijf voor daken en betonnen ondergronden. De onderneming werkt met een uniek eigen product: Novacell. Dit is naadloos, zorgt voor honderd procent verkleving – zelfs op vochtige ondergronden en wordt koud gespoten. Kimmenade doet dit werk al ruim 110 jaar in Nederland, België en Duitsland en werkt voornamelijk voor bedrijven waar de hoogste eisen gesteld worden aan veiligheid, kwaliteit en levensduur.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

Valcke Prefab BetonParkeergarage Tournooiveld