Platform over beton en staal in de bouw
De eerste 60 tons hybride mobiele telescoopkraan ter wereld is seriematig te produceren
De XCMG XCA60_EV is in feite een West-Europese machine die voldoet aan West-Europese normen, maar die in China is gebouwd. (Beeld: Peter van Geest)

De eerste 60 tons hybride mobiele telescoopkraan ter wereld is seriematig te produceren

Ruim vier jaar werd achter de schermen gewerkt aan de wereldprimeur die tijdens DelfSail 2024 officieel in de openheid werd gebracht: de eerste 60 tons hybride mobiele telescoopkraan ter wereld. Wagenborg Nedlift presenteerde de hypermoderne kraan op de dag dat koningin Máxima op de kade in Delfzijl twee nieuwe schepen van Royal Wagenborg doopte. Belangrijkste randvoorwaarde voor de kraanbouwer was dat de machine seriematig geproduceerd kan worden.

Groot feest in Delfzijl, thuishaven van maritiem transonderneming Royal Wagenborg. Tijdens de zevende editie van DelfSail kwam koningin Máxima op bezoek om twee transportschepen van 150 meter lengte te dopen, de ‘Alexia’ (met een drone) en de ‘Máxima’. Dit was slechts één hoogtepunt van vier dagen DelfSail, waarin ruim 450.000 bezoekers konden genieten van veel meer dan ‘tall ships’ en een scala aan activiteiten en muziekoptredens. Voor Wagenborg Nedlift was het ook een bijzondere dag. Op de kade stond de XCMG XCA60_EV, de eerste 60 tons hybride mobiele telescoopkraan ter wereld die in China wordt vervaardigd, maar toch als Europees product kan worden gezien.

Koningin Máxima, hier staande bij de XCMG XCA60_EV, was eregast op DelfSail 2024, waar ze twee grote schepen van Wagenborg doopte. (Beeld: Niels Knelis)

Seriematig

De achtergrond van deze kraan is een markttrend, waarin opdrachtgevers steeds meer om duurzame hijsoplossingen vragen. “Bijna vijf jaar geleden schreven wij een tender uit voor een toekomstbestendige duurzame kraan in de klasse tot 60 ton hijscapaciteit”, aldus Johan Dorgelo, Commercieel Directeur bij Wagenborg Nedlift. “Van Europese aanbieders kregen we geen adequate oplossingen, die kwam wel uit China van fabrikant XCMG, één van de grootste machinefabrikanten ter wereld. Een belangrijke eis was dat de kraan seriematig te bouwen moest zijn, want we wilden af van elke keer maatwerk. Dat is te kostbaar en ons doel was bovenal om de verduurzaming van ons materieel in een versnelling te brengen.”

De verbrandingsmotor is van Mercedes, het hybride systeem van Volvo. (Beeld: Peter van Geest)

Van demo naar primeur

In 2023 leverde XCMG een eerste demo-model. “Deze kraan hebben we uitvoerig getest. Ook bij klanten. Dan ontdek je dat ze in China verder zijn in techniek, maar dat op het gebied van comfort en bedieningsgemak de normen anders liggen. Vervolgens zijn ze samen met de fabrikant en met hulp van Aboma Keboma, TüV, RDW en andere instanties die voor goedkeuring in Europa van belang zijn, gaan meedenken en mee-ontwerpen aan verbeteringen. Dat heeft geresulteerd in deze XCMG XCA60_EV, uitgevoerd mét airco en een cabine met ruim zicht die comfortabel is om in te werken. Deze primeur krijgt een vervolg in een Europese lijn die ook in de klassen 80, 130 en 300 ton seriematig gemaakt kan worden.” 

Mastlengte: 48 meter. Hijsvermogen: 60 ton. (Beeld: Peter van Geest)

West-Europees

De XCMG XCA60_EV heeft een mastlengte van 48 meter, kan 60 ton hijsen en is uitgevoerd met een Euro 6 dieselmotor voor het transport over de weg. De kraan schakelt op de bouwlocatie over op de 170 kWA elektromotor, die ook het hijsvermogen levert. Dorgelo: “De verbrandingsmotor is van Mercedes, het hybride systeem van Volvo, de hydrauliek komt uit Groningen en de engineering is gedaan in Duitsland. Het is in feite een West-Europese machine die voldoet aan West-Europese normen, maar die in China is gebouwd. Belangrijker nog is dat Wagenborg met deze hybride kraan kan voldoen aan veel duurzaamheidsdoelstellingen, niet alleen die van onszelf, maar ook die van onze klanten.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?