Platform over beton en staal in de bouw
Multifunctioneel, flexibel, energieneutraal en uitermate duurzaam: De garage van de toekomst staat in Anderlecht
De bekistingen voor het ter plaatse storten van de betonnen rasterstructuur.

Multifunctioneel, flexibel, energieneutraal en uitermate duurzaam: De garage van de toekomst staat in Anderlecht

Eind 2018 schreef D’Ieteren Immo in samenwerking met de Brusselse bouwmeester een architectuurwedstrijd uit voor de herontwikkeling van een 10.400 m² grote site gelegen aan de kanaalzone van Anderlecht die niet alleen werkgelegenheid creëert maar ook huisvesting voor innovatieve, creatieve en commerciële activiteiten.

Het winnende ontwerpteam met o.a. Xaveer De Geyter Architects (XDGA) slaagde erin de ambitieuze visie van de vastgoedtak die verantwoordelijk is voor het beheer van het vastgoedpatrimonium dat eigendom is van D’Ieteren Group te vertalen naar een concreet plan voor een gedurfd, gemengd stedelijk-industrieel project met een totaal te ontwikkelen oppervlakte van 35.000 m².

Het project “Mobilis” – een weerspiegeling van de spreuk “Mobilis in mobili” uit de roman van Jules Verne – werd eind 2020 door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgeroepen tot één van acht winnaars in de prestigieuze wedstrijd “Be Circular”.

De wind- en waterdichte constructie werd toevertrouwd aan het West-Vlaamse bouwbedrijf Alheembouw uit Oostnieuwkerke.

De ruwbouw in aanloop naar de laatste fase.

Duurzaam & ecologisch

Het bestaande gebouw werd op circulaire wijze ontmanteld waarbij gerecupereerde materialen maximaal worden hergebruikt. Door zijn energieneutraal en klimaatbestendig karakter zal Mobilis uitmunten in duurzaamheid door het toepassen van fotovoltaïsche zonnepanelen, geothermie en maximaal hergebruik van regenwater. Natuurlijk daglicht wordt geoptimaliseerd door de opvallende organisch gebogen glasgevels en doordachte lichtinval op de patios’s.

Het nieuwe gebouw, gelegen op de hoek van de Industrielaan en de Paapsemlaan, vormt letterlijk en figuurlijk de hoeksteen van een ambitieuze visie waarin flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid centraal staan. Mobilis heeft dan ook de ambitie om het eerste multifunctioneel industrieel gebouw te worden met een “BREEAM Outstanding certificatie”.

Zicht vanaf de secundaire vloer.

Flexibiliteit als grootste troef

Het bouwconcept waarbij een 100-jarige levensduur van de primaire structuur (N+02 en N+04) wordt vooropgesteld in combinatie met flexibele tussenverdiepingen (N+01 en N+03) is het resultaat van een innovatieve denkwijze die toelaat om de ruimtes binnen het gebouw steeds eenvoudig aan te passen aan de evoluerende noden van de activiteiten.

Naast de “garage van de toekomst” voor Volkswagen, Skoda en Seat/Cupra zal het project plaats bieden aan een diversiteit van stedelijke industrie, productieve activiteiten en commerciële functies in de meest brede vorm, tot en met het dak waar aan “urban farming” kan worden gedaan.

Mobilis wordt zo een voorbeeldgebouw voor nieuwe stedelijke industrie met een visie die zich volledig uitlijnt met de langetermijnvisie van D’Ieteren Immo.

Complexe constructie met veel afgeronde vormen.

Bouwkundig huzarenstukje

De footprint van het gebouw bedraagt ca. 6.800m² waarbij de primaire structuur rust op 25 betonnen kolommen van 12 meter hoog aangevuld met 7 staalkolommen en 4 stijve kernen die zorgen voor de horizontale stabiliteit. Rekening houdend met de uitzettingsvoegen in twee richtingen kan je op z’n minst spreken van een zeer minimalistische structuur.

Luc De Cock, hoofd interne studiedienst stabiliteit bij Alheembouw: “Dit project bracht meerdere uitdagingen met zich mee. De primaire betonvloeren (N+02 en N+04) bestaan uit ter plaatste gestorte nagespannen wafelvloeren met een overspanning van 16,2m x 16,2m. De secundaire staalbetonvloeren worden opgehangen aan de primaire (wafel)vloeren. Concreet betekent dit dat we een gebouw hebben gerealiseerd met een dubbelgrote overspanning (de gangbare norm bedraagt 8m x 8m) en dubbelhoge verdiepingen met een vloerbelasting die twee keer hoger is dan normaal. De berekende vervormingen van de structuur zijn hierdoor acht keer groter dan bij een “normale” constructie. Het spreekt voor zich dat we extreem veel aandacht hebben besteed om deze berekende vervormingen te coördineren met traditionele, minimalistische afwerkingsdetails.”

Werk van aanzienlijke omvang

Pieter Onraet, directeur Totaalprojecten bij Alheembouw: “De hoeveelheid aan verwerkte materialen en grondstoffen toont aan dat het Mobilis-project allesbehalve een doordeweekse opdracht is. Het gebouw rust op een fundering van 220 schroefpalen en 58 boorpalen tot 36 meter onder het maaiveld (diameter 0,97m tot 1,83m) met na-injectie. Voor de ondergrondse delen van de constructie realiseerden we een bouwput met een grondverzet van 32.000 m³ en 340 lopende meter berlinerwand als beschoeiing. In de enorme kolommen- en balkenstructuur werd maar liefst 34.000 m³ beton verwerkt. Ook de hoeveelheid staal – 2.720 ton wapeningsstaal en 1.250 ton profielstaal – is best noemenswaardig. Dat we zo’n 2,5 jaar nodig hadden voor het volledige ruwbouwproces wordt dan ook gemotiveerd door bovenstaande cijfers.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details