01:48
16-06-2016

De IJsselbrug bij Doesburg kan weer dertig jaar mee

De nabij Doesburg gelegen IJsselbrug is een belangrijke verbinding tussen Arnhem en het westen van de Achterhoek. Om het wegverkeer ook in de toekomst vlot en veilig over de brug te laten rijden, wordt in opdracht van Rijkswaterstaat Oost-Nederland momenteel in zes fasen groot onderhoud uitgevoerd. De medio 2015 gestarte werkzaamheden omvatten onder meer het vervangen van de betondekken van zowel hoofdrijbaan als fietspaden en het versterken en schilderen van de staalconstructie. Wanneer het project eind augustus van dit jaar is afgerond, kan de brug weer dertig jaar mee.

Onder de opknapbeurt die aan de boorden van de IJssel gaande is, prijkt de signatuur van Civiele Technieken deBoer. Het als hoofdaannemer optredende bedrijf toont zich tijdens de omvangrijke klus andermaal een ware specialist op het gebied van civiele bouw en vijzeltechnieken. Ook qua uitvoering heeft CT deBoer opdrachtgever Rijkswaterstaat behoorlijk verrast. Projectmanager Joris Bakker: “De door Rijkswaterstaat geformuleerde projectdoelstellingen steken in op een minimale hinder en hinderbeleving voor de omgeving tijdens de werkzaamheden. Contractueel mocht de afsluiting van de hoofdrijbaan tijdens de vervanging van het wegdek maximaal twaalf weken duren. Dat vonden we niet acceptabel. Vandaar dat we hebben ingezet op een aanzienlijk snellere realisatie van dit projectonderdeel. En dat is gelukt.”

doesburg ijsselbrug

MANOEUVRE
In slechts 34 dagen werd door CT deBoer samen met haar partners het bestaande betonnen dek van de hoofdrijbaan verwijderd, het aanwezige staal hersteld en geconserveerd en het nieuwe betonnen dek aangebracht. “Als vijzelbedrijf zijn we vertrouwd met deadlines en het uitvoeren van manoeuvres, bij voorkeur in het weekend”, zegt Bakker. “Want dán is de overlast voor gebruikers het minst. Vanuit díe gedachte hebben we het werk rondom de hoofdrijbaan beschouwd als een hele lange manoeuvre van 34 dagen. Een periode waarin we ontzettend veel werk hebben verricht en letterlijk 24 uur per dag in de weer waren. Met maar één doel: de weg zo snel mogelijk weer openstellen voor het verkeer.”

doesburg ijsselbrug

Overigens bleef tijdens de vervanging van het wegdek de brug via de fietspaden (in de nieuwe situatie voorzien van duurzaam, lichtgewicht en onderhoudsvriendelijk vezelversterkt kunststof) toegankelijk voor fietsers, openbaar vervoer en hulpdiensten. Voor het overige wegverkeer werd een omleidingsroute gecreëerd en richtte CT deBoer samen met Rijkswaterstaat bij de brug een grote tijdelijke parkeerplaats inclusief bushalte in. “Daardoor was het voor de mensen mogelijk om hun auto te parkeren en vervolgens met de bus de brug over te gaan”, aldus Bakker.

doesburg ijsselbrug

COMPLEET REGELEN
De uitvoering van de werkzaamheden rondom de 135 meter lange IJsselbrug vindt plaats op basis van een BVP-contract. Voor CT deBoer betekende het een primeur. “Best Value Procurement houdt in dat een opdrachtgever de ultieme specialist op een specifiek gebied zoekt. In dit geval hebben wij op basis van onder meer ons Plan van Aanpak en de in het verleden geleverde prestaties uiteindelijk de opdracht verworven”, zegt Bakker trots. “Een opdracht waarbij wij, als specialist, het gehele project van A tot Z regelen, met minimale inspanning van de opdrachtgever. Maar dat is ons wel toevertrouwd, dat hebben we al vele malen bewezen.”

Tekst: Chris Elbers   |   Beeld: Civiele Technieken deBoer / Thea van den Heuvel/DAPh

doesburg ijsselbrug

Bouwinfo
OPDRACHTGEVER Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Arnhem
CIVIELTECHNISCH AANNEMER CT deBoer, Nieuwegein
CONSERVERING Straal- en Schildersbedrijf Feijenoord, Rhoon
VEZELVERSTERKTE KUNSTSTOF FIETSPADELEMENTEN Composite Structures, Meerkerk
VOEGEN Rowij Bouwchemie, Oosterhout
STEIGERWERK Degraform Steigers, Raamsdonksveer

doesburg ijsselbrug

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

precaform prefab beton bekistingen