Duurzaamheid is ook hergebruik stimuleren
Het principe is simpel: hierbij worden componenten volledig gedemonteerd, gereinigd, gerepareerd, gemodificeerd en/of voorzien van een nieuwe coating zodat ze weer als nieuw zijn en vaak zelfs beter dan dat. Op deze manier wordt de levensduur verlengd en een 2de leven gegeven. Bijkomend maar niet onbelangrijk, sparen we op deze manier ook grondstoffen en materiaalkosten, en reduceren we de CO2-uitstoot.
In heel wat sectoren zoals in de textielwereld, de machinebouw, luchtvaart, elektriciteitscentrales, scheepsvaart, infrastructuur, grondverzet, landbouw, ed. zijn enorm veel onderdelen onderhevig aan slijtage en beschadigingen. Denken we aan lagers, stangen, tandwielen, leidingwerk, warmtewisselaars, gasdistributie, landingsgestellen, afdichtingen, turbines, pompassen, slijtageonderdelen, transportrollen, turbines, schroeven, ed.
Het beheer van deze assets is een hele uitdaging. Er moet voldaan worden aan steeds hogere eisen met betrekking tot beschikbaarheid en betrouwbaarheid, terwijl het budget beperkt blijft. Het vroegtijdig detecteren en oplossen van problemen is erg belangrijk. Want storingen gaan ten koste van de veiligheid van mens en machine, productieverlies omwille van stilstand, de energie-efficiëntie, en de productkwaliteit.
Dat sommige kritische onderdelen sneller vervangen of gerepareerd moeten worden heeft verschillende oorzaken.
Een goed onderhoudsprogramma zorgt ervoor dat problemen vroegtijdig gedetecteerd en onderkend worden, nog voor ze kunnen leiden tot schade en uitval. Voor elke toepassing of onderdeel moet een specifiek onderhoudsplan worden uitgeschreven dat rekening houdt met volgende aspecten:
Aangezien kritische componenten kostelijk en/of uniek zijn, is de aanschaffen van nieuwe componenten niet steeds mogelijk. De fabrikant beschikt niet over vervangingsonderdelen of het design is veranderd. De oplossing is dan herstelling of reproductie. In deze fases is het cruciaal om ook aandacht te besteden aan de keuze van de juiste oppervlaktebehandeling.
Een coating wordt gekozen in functie van:
De keuze is daarom niet steeds voor de hand liggend. Kennis over de mogelijke oplossingen ontbreekt vaak waardoor verkeerde keuzes gemaakt worden. Vandaar het nut om een aantal oppervlaktebehandelingen te beschrijven die kunnen ingezet worden om kritische componenten te repareren.
Om bovenstaande reden neemt VOM, samen met industriële partners het initiatief om op 25 september een technische dag te organiseren die meerdere technieken in de kijker zet, zoals hardverchromen, lasercladden, HVOF spuiten, ultrasoon en laserreinigen, koud spuiten, touch up, ed. Elke techniek heeft zijn bestaansreden in zijn specifiek domein en toepassing.
Deze dag mag rekenen op de expertise van volgende vooraanstaande bedrijven:
Air France Industries KLM Engineering & Maintenance, CZL Tilburg, D’Haene, De Beleyr Engineering, Romarco en Vereniging voor Thermisch Spuiten VTS.
De volgende topics komen aan bod:
Om aan te tonen hoe het in de praktijk verloopt, brengen we eveneens een bezoek aan de firma De Beleyr Engineering in Zele.
Doelgroep:
We verwelkomen onderhoudstechnici, aankopers en kwaliteitsverantwoordelijken uit volgende sectoren: algemene machinebouw, hydraulica, luchtvaart, transportsector, petrochemie, landbouw, maritieme sector, grondverzet, enz. Ook aanbieders van oppervlaktebehandeling zijn welkom.
Datum:
Woensdag 25 september 2024, 9u30-16u00
Locatie:
Biznis hotel, Zelebaan 100, B-9160 Lokeren