Mobiele 750 tons kranen hebben de eerste brugdelen op hun plek gehesen.

01:55
22-10-2019

Den haag trekfietsviaduct | Bouw Jan Linzelviaduct is een uitdagend project

De bouw van het Jan Linzelviaduct over de A4 kent veel uitdagingen. Het viaduct voor fietsers tussen de wijk Ypenburg en Den Haag-centrum heeft een totale lengte van 335 meter. Niet alleen de constructie maar ook het transport van de enorme brugdelen vergde heel wat kennis en kunde. 

Hillebrand, onderdeel van ASK Romein, was binnen dit project verantwoordelijk voor de bouw en het transport van de brugdelen, goed voor circa 900 ton staal. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervaardigen van complexe staalconstructies voor de offshore sector en het realiseren van waterbouwkundige werken zoals bruggen en sluizen. Zij biedt hiervoor alle benodigde faciliteiten: aan diep water gelegen werven met royale laad- en loskades, grote opslag- en productiecapaciteiten en medewerkers met een specifieke opleiding. Willie
Lievense, projectmanager bij Hillebrand:
“Wij vervaardigen staalconstructies van een zeer hoog kwaliteitsniveau. Onze vestigingen in Vlissingen en Middelburg zijn dan ook volledig uitgerust om hoogwaardige one-off specials
te realiseren voor zowel de offshore sector als voor de bruggenbouw.”

 

Hoge kwaliteit 

Bruggenbouw is een specialiteit met een geheel eigen dynamiek. Brugprojecten onderscheiden zich van andere staalbouwopdrachten door hun lange en intensieve aanloopperiode. Het bedrijf heeft meer dan een jaar gewerkt aan de engineering en het construeren van de negen losse brugdelen, die compleet gerealiseerd werden in S355. “Honderden afzonderlijke platen werden in een bepaalde volgorde aan elkaar gelast en zo ontstond de fietsbrug in een kokerprofiel”, aldus Lievense. “Het fietsviaduct heeft twee hoofdoverspanningen van elk 85 meter en vijf aanbruggen die een overspanning hebben van 33,8 meter per stuk. Het resultaat is een zeer slank ogend enigszins gebogen geheel, wat alleen met staal mogelijk is.”

Met speciaal zwaar transport over de weg.

 

Verankering

De gehele brug is vast verankerd aan één zijde. Bij de overige opleggingen op de betonnen pijlers werden glij-opleggingen gecreëerd, waardoor de brug vrij kan uitzetten en krimpen. Dat is nodig vanwege de uitzettingen die kunnen optreden bij temperatuurschommelingen. 

Het transport van de enorme brugdelen vergde heel wat kennis en kunde.

 

Arbeidsintensief

Lievense: “Het maken van één brugdeel nam zo’n acht à negen weken in beslag. In totaal zit er 900 ton staal in de 6,5 meter brede en 2,5 meter hoge koker van 335 meter lengte. De hoofdberekening is door ABT gemaakt in overleg met Dura Vermeer, onze opdrachtgever. Aan de hand daarvan hebben wij de complete detailengineering en het ontwerp gefinaliseerd, inclusief de werktekeningen en productietekeningen.”

Transport per schip vanaf Middelburg. (Beeld Patrick Hattori)

 

Uitdagend transport

Het transport naar Den Haag vormt eigenlijk de grootste uitdaging van het hele project. “Meestal bouwen wij bruggen die boven het water liggen”, verklaart Lievense, “maar deze gaat over een snelweg en dit heeft consequenties voor het transport. De eerste vier brugdelen werden bij Hillebrand in een boot geladen en zijn van daaruit naar de vestiging van Mammoet Road Cargo in Schiedam vervoerd. Daar werd de lading gelost en met een speciaal zwaar transport op trailers naar Den Haag gebracht.” De A4 werd twee nachten afgesloten, zodat met mobiele 750 tons kranen de eerste brugdelen op hun plek gehesen konden worden. Hiervoor is een gedetailleerd draaiboek gemaakt, met daarin eveneens de verkeersmaatregelen. “Het afsluiten van een snelweg heeft heel wat voeten in de aarde. Een vrachtwagencombi van 65 meter kan niet zomaar bochten en rotondes nemen. Hiervoor moesten verkeersborden, stoplichten en lantaarnpalen worden verwijderd. Het was een prestatie om alles vervoerd te krijgen!”, besluit Lievense.    

 

Tekst: Irene Teunissen
Beeld: Hillebrand

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees meer over: a4 , fietsviaduct , Jan linzenviaduct

beton en staalbouw partners