i-Theses bv uit Lokeren ontwikkelt software en webgebaseerde digitale oplossingen voor het ontwerpen en produceren van elementen in gewapend en voorgespannen beton. Rony Verlee, zaakvoerder van i-Theses breekt al jaren een lans voor een geïntegreerde aanpak op dit vlak. Enkel een 3D-BIM-model kunnen opmaken, is niet voldoende. Het wordt pas echt lonend als alle stappen, van offerte en ontwerp tot en met levering en facturatie, deel uitmaken van eenzelfde digitale flow. Intussen worden de oplossingen van i-Theses reeds in meer dan 20 landen toegepast.
Verlee: “Het mooie aan onze softwarepakketten en digitale oplossingen is dat ze alle data met elkaar verbinden: van aanvraag, studie, planning, offerte en initieel ontwerp over productieplanning, aansturing van machines, kwaliteitscontrole en stockplaatsbeheer tot en met levering en facturatie. Van eerste contactname tot oplevering, zeg maar. En dit voor alle prefab elementen zoals wanden, vloeren, trappen, balken, … Belangrijk is dat alle data slechts éénmaal ingegeven moeten worden.”
“Projectmanagement wordt sterk vereenvoudigd met onze webbased tools, die om het even wanneer en waar geconsulteerd kunnen worden, platformonafhankelijk en dit via de meeste browsers”, aldus Verlee. “Momenteel bekijken we zelfs de mogelijkheid om ook andere actoren, zoals de betrokken architecten en aannemers, gecontroleerde toegang te geven tot dit platform.”
In de loop van het proces kunnen op eenvoudige wijze extra data worden toegevoegd. Dit kan onder andere door het scannen van QR-codes op het moment van opslag, transport, plaatsing, … Zo is het mogelijk om de klassieke kwaliteitscontrole verder uit te breiden. Wanneer op die manier bijvoorbeeld een probleem aan het licht komt, kan via de Quality Control module onmiddellijk actie ondernomen worden. Indien een herstelling of een vervanging noodzakelijk is, worden de juiste mensen op de hoogte gebracht. In het laatste geval wordt het element automatisch opnieuw opgenomen voor productieplanning.
Ook de logistiek kan nu sneller en accurater afgehandeld worden. Er wordt een automatische communicatie opgezet via e-mail en SMS met de eigen transportdienst of met een externe transporteur. De werfverantwoordelijke wordt eveneens automatisch verwittigd van wat, waar en wanneer iets geleverd wordt bij de klant of op de bouwplaats.
Natuurlijk wint ook de administratie bij een digitale aanpak. Wanneer een opdracht/bestelling klaar en/of geleverd is, verloopt de opvolging hiervan veel sneller en wordt automatisch een facturatieopdracht aangemaakt. Aan de juistheid van de administratieve gegevens hoeft tevens niet getwijfeld worden. Wanneer de eerste input van de data juist was, worden deze data automatisch meegenomen doorheen het hele gestroomlijnde proces van eerste contact met de klant tot finale oplevering.