De nieuwe brug met daarachter de tijdelijk vlotbrug die tijdens de bouw zorgde voor een goede ontsluiting van het dorp.

01:59
26-11-2019

dronryp brug | Energieneutrale brug vormt nieuwe toegangspoort tot Dronryp

In opdracht van de Provincie Fryslân leverde aannemer Koninklijke Oosterhof Holman eind juni de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal in het dorp Dronryp op. De geheel in staal uitgevoerde en op een betonnen fundering rustende blikvanger vervangt de vorige, 75 jaar oude brug die in slechte staat was. De onderhoudsvrije en tegelijk energieneutrale brug heeft een doorvaartbreedte van 17 meter voor het beweegbare deel en een doorvaarthoogte van 5,5 meter. Hierdoor kunnen grotere binnenvaartschepen eveneens van de vaarroute gebruik maken en blijft het dorp optimaal bereikbaar.

Actief in de veelzijdige markt van grond-, weg- en waterbouw en milieutechniek is Koninklijke Oosterhof Holman uit Grijpskerk de perfecte partij om het project in Dronryp succesvol ten uitvoer te brengen. “Tijdens het ontwerp van de brug was innovatie het sleutelwoord”, zegt projectleider Wijbrand Attema namens de totaaloplosser. “Waar de realisatie van een dergelijk bouwwerk normaal gesproken zowat een jaar in beslag neemt, hebben we door slim en innovatief handelen de bouwtijd weten terug te brengen tot zeven maanden. Daaraan heeft de modulaire opbouw van de brug in ruime mate bijgedragen. De brugelementen zijn in de staalfabriek gemaakt en op de bouwlocatie als een soort Lego-stenen in elkaar gezet. Een aanpak die de nodige voordelen biedt: we hadden meer grip op het bouwproces en waren minder afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarnaast was er minder bouwoverlast voor de omgeving. De stalen brugdelen bijvoorbeeld zijn in slechts drie nachten geplaatst.”

Het bewegingswerk en de ballastkist zijn vanaf het land en water zichtbaar. 

Energiezuinig

De focus op de nieuwste ontwikkelingen qua energie en materialisatie heeft in Dronryp tot een mooi resultaat geleid. Zo zijn de materialen van de oude brug volledig gerecycled. De nieuwe brug is volledig onderhoudsvrij en energieneutraal. Dankzij slimme oplossingen in het ontwerp is het stroomverbruik van de brug tot het minimale teruggebracht. “Circa 2.800 kWh is nodig voor het openen van het beweegbare deel van de brug”, aldus Attema. “De elektromechanische hoofdaandrijving vraagt 50 procent minder energie dan de reguliere systemen.”

Duurzaamheid centraal

Provincie Fryslân is als opdrachtgever duidelijk in haar nopjes wanneer de samenwerking met de verschillende bouwpartners ter sprake komt. Dat blijkt uit de woorden van Hotze Brouwer, projectleider Infraprojecten namens Provincie Fryslân. “Samen met hoofdaannemer Oosterhof Holman, architect IPV Delft en alle partners hebben we tijdens dit project scherp ingezet op samenwerking, duurzaamheid en innovatie. Dat heeft een prachtig eindresultaat opgeleverd.” 

De stalen brug is in een recordtempo gemaakt op drie locaties: de pijlers bij Machinefabriek Rusthoven BV in Groningen, het val bij Solidd Steel Structures in Sumar en de aanbruggen bij Hillebrand Staalbouw in Middelburg. “Geweldig om te zien dat, dankzij een innovatief bouwproces en een goede samenwerking, de onderdelen precies in elkaar pasten toen ze gemonteerd werden in Dronryp”, blikt Brouwer terug. 

De innovatieve geluidsarme voegovergangen hebben een levensduur van maar liefst 100 jaar. 

Uniek ontwerp

Kenmerkend voor de brug is dat de pijlers aan weerszijden van het slank doorlopende brugdek staan en dat de oplegbalken hierin geïntegreerd zijn. Door de openheid is er vrij zicht onder de brug, waardoor het bewegingswerk en de ballastkist vanaf het land en water te zien zijn. De in aanzicht smaller wordende pijlers benadrukken de landschappelijk overgang van dorp naar platteland. 

Bovendekse installaties zijn zoveel mogelijk geïntegreerd in multifunctionele verticale elementen met verlichting, camera’s, sluitbomen en een weerstation. Hierdoor ontstaat een rustig beeld. De schakelkasten zijn verwerkt in de stalen brugpijlers, waardoor er geen afzonderlijke ruimte meer gebouwd hoefde te worden. De nieuwe brug wordt op afstand bediend vanuit het Swettehus in Leeuwarden.    

Tekst: Chris Elbers
Beeld: Provincie Fryslân, Koninklijke Oosterhof Holman en Klaas. W. Koopmans

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners