Platform over beton en staal in de bouw
Duurzaam betonnen fietspad siert de gemeente Apeldoorn

Duurzaam betonnen fietspad siert de gemeente Apeldoorn

Dat mag letterlijk en figuurlijk opgevat worden. Niet alleen is het nieuwe fietspad aan de Krimweg en Spoekweg in Hoenderloo erg mooi geworden, het is bovendien tot stand gekomen met duurzaam beton. En dat siert de gemeente Apeldoorn dan weer, die koploper is in het zoeken naar duurzame oplossingen.

Tekst | Jan Mol  Beeld | Betonhuis

We spreken over dit duurzame en circulaire fietspad met John Assink, vakspecialist wegen en kunstwerken bij de gemeente Apeldoorn. “Namens de gemeente mag ik de opdrachten voor dit soort werkzaamheden verlenen, in de rol van budgethouder”, opent hij het gesprek.

Kerngroep richt zich op circulariteit

“Apeldoorn is altijd op zoek naar duurzame mogelijkheden. Sinds vorig jaar is er een kerngroep die zich bezighoudt met circulariteit. In de breedste zin van het woord trouwens, er wordt zelfs gekeken naar het recyclen van werkkleding”, aldus Assink. Het bewuste fietspad was vroeger van asfalt gemaakt en bedoeld als recreatief fietspad. “In 2010 is dit fietspad aan de gemeente Apeldoorn overgedragen vanuit het recreatieschap. Het diende gerenoveerd te worden, waardoor we een mooie kans zagen om dit zo duurzaam mogelijk aan te pakken.”

Uit project De Parken in Apeldoorn kwam op dat moment veel betonplaat vrij. “De Parken ligt als buurt in het centrum van Apeldoorn. De rijbaan daar was gemaakt van betonnen platen, deze werden door boomwortels opgedrukt. Er moest derhalve een nieuwe weg aangelegd worden. Vanuit circulair oogpunt hebben we eerst gekeken of we de oude betonplaten konden herplaatsen, echter de onderkant bleek grillig te zijn. Deze was niet vlak genoeg voor hergebruik, dus besloten we om de betonplaten te breken en granuleren. Dit granulaat hebben we hergebruikt in het nieuwe fietspad.”

John Assink, vakspecialist wegen en kunstwerken bij de gemeente Apeldoorn.

Goed overleg in het bouwteam is het halve werk

“Het bouwteam voor het fietspad bestond uit verschillende bedrijven. Door de samenstelling van het betonmengsel wisten we dat we meer verhardingstijd nodig zouden hebben. We wilden klaar zijn voor het grote fietsseizoen en wisten dat dit een zeer strakke planning met zich mee zou brengen. Dankzij goed overleg in het bouwteam hebben we alles waar kunnen maken. Ook de extra maatregelen om het nog niet verharde beton te beschermen tegen invloeden van buitenaf zijn in het bouwteam bedacht, zoals het aanbrengen van schrikdraad om fauna weg te houden bij het nog niet uitgeharde fietspad.”

Voor de kerngroep is het fietspad een goede leerschool. “We gaan gewoon op dezelfde voet door”, aldus Assink. “Nu werken we aan het fietspad Imbosweg, waar ook zoveel mogelijk gerecycled, lokaal beton wordt verwerkt. Of we dat redden met 100% Apeldoorns beton weten we nog niet, maar in ieder geval komt er regionaal gerecycled beton in. We moeten immers denken aan de CO2-footprint. We brengen veel beton dat uit sloopwerken komt naar de breker, om de grondstof die daaruit voortkomt ook echt het predicaat ‘lokaal gewonnen’ mee te kunnen geven.”

Ook betongranulaat in betontegels

Ook project De Parken geniet van duurzaam beton en wel in de vorm van betontegels voor voetpaden, waarin Apeldoorns granulaat verwerkt zit. “Een bedrijf uit de omgeving koopt dit in voor ons, op basis van onze wensen en eisen”, licht Assink toe. “We willen toekomstbestendig werken. Momenteel zijn we bezig met een brugrenovatie. Daar rijst de interessante vraag hoe circulair we daarmee om kunnen gaan. Kan het met beton? Of doen we het met hout? Het fijne aan de discussie daaromtrent is dat het binnen de gemeente Apeldoorn een normaal denkgoed is geworden om te kijken of het circulair kan. Daarom brengen we goed in kaart wat er zoal aan recyclebare materialen binnen de gemeente en regio vrijkomt, zodat we op tijd kunnen kijken waar deze weer in te zetten. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we betonsteen uit een rijbaan konden hergebruiken in de aanleg van parkeerstroken. Hergebruik is voor ons net zo belangrijk als recycling. We kijken altijd functiebepaald naar recycling of herinzet van materialen uit sloop.”

“Door de samenstelling van het betonmengsel wisten we dat we meer verhardingstijd nodig zouden hebben.”

Materialenpaspoort

Assink ontwikkelt met zijn team momenteel een ‘materialenpaspoort’. Hij legt uit: “We documenteren alles vooraf, bijvoorbeeld door de samenstelling van asfalt op voorhand te registreren. Zo weten we later welke materialen erin verwerkt zitten, als het tot slopen komt. Op die manier brengen we feilloos in kaart wat er aan materiaal in ons areaal aanwezig is. Vooraan in de keten registreren, betekent achterin de keten faciliteren.”

Op deze manier geeft Apeldoorn een positief signaal af en laat men zien dat alles mogelijk is. “Als de neuzen maar dezelfde kant op staan en je het doel niet uit het oog verliest, dan kan alles. Apeldoorn is groot genoeg om zelf een massa aan grondstoffen te genereren en klein genoeg om deze stroom naar eigen hand te zetten.”

Betonhuis

Betonhuis is de branche-vereniging van de cement -en betonindustrie. Deze industrie is de grootste toeleverancier voor de bouw. Door kennis te delen, speelt Betonhuis in op actuele zaken zoals circulair bouwen, klimaatadaptatie en duurzaam bouwen. Meer weten? Betonhuis.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details