Platform over beton en staal in de bouw
Een spectaculair lichtkunstwerk van 1.200 meter lang
De P+R-garage ontsluit aan de kant van tramhalte Noorderhelling. De Gamma aan de kant van de Stadionweg.

Een spectaculair lichtkunstwerk van 1.200 meter lang

Op de Noorderhelling in Rotterdam, vlakbij de Kuip, komen een Gamma en een P+R-garage in één gebouw. Het is de verlichting die straks het spectaculaire verschil maakt met elke andere P+R-garage. Deze kan berichten doorgeven, van kleur veranderen en zelfs oplichten als Feyenoord scoort. ”Alsof de parkeerdekken meejuichen”, zegt architect Wim de Bruijn.   

Een lichttoren fungeert als extra richtingaanwijzer voor beide gebouwen.

Met de bouw van P+R-garage Noorderhelling slaat de gemeente Rotterdam twee vliegen in één klap. De huidige Gamma, nu nog gelegen op de middenstip van het toekomstige Feyenoord-stadion, heeft een nieuw onderkomen. Daarnaast is de gemeente Rotterdam een P+R-garage rijker voor bezoekers van de Kuip en de stad Rotterdam. De Gamma vestigt zich op de begane grond; daarboven verrijst de driedekse parkeergarage met 500 parkeerplaatsen.

De eerste lichteffecten zijn al zichtbaar.

Ontsluiting en zichtbaarheid

Het ontwerp van de P+R-garage had architect Wim de Bruijn relatief snel op papier. De open constructie van vloeren, balustrades en hellingbanen is stereotype voor een parkeergarage. De uitdaging zat in de ontsluiting en de zichtbaarheid van het gebouw. “We hadden te maken met twee grote volumes, waarin toch een symbiose tot stand moest komen. Tegelijkertijd moesten de gebouwen ook afzonderlijk zichtbaar worden en elk een eigen, opvallende entree krijgen.” 

Dimbaar

De Bruijn vond de oplossing door verlichte balustrades als een soort lint om het gebouw heen te wikkelen. Zo ontstond een spectaculair lichtkunstwerk van 1.200 meter lang, waarmee iedere avond en nacht gespeeld kan worden. De Bruijn: “Een wave, de Nederlandse vlag, een regenboog: alles is mogelijk.” Om overlast door de verlichting te voorkomen, zijn de lampen dimbaar en niet aangebracht aan de kant van de wijk Sportdorp. De Gamma kreeg de entree aan de ene kant van het gebouw, de P+R-garage aan de kant van tramhalte Noorderhelling. Een lichttoren fungeert als extra richtingaanwijzer voor de beide gebouwen.

De combinatie van een parkeergarage en deze spectaculaire verlichting maken dit gebouw tot een special.

Tijdsdruk in het kwadraat

Daarna kon het architectenbureau zich buigen over de realisatie van het ontwerp. “De planning werd onze volgende uitdaging. In januari 2022 moet de Gamma verhuizen om plaats te maken voor de bouw van het nieuwe stadion. Hierdoor resteerde nog slechts een jaar om het hele gebouw te realiseren. Binnen dit tijdsbestek moesten het vergunningentraject worden doorlopen, de infrastructuur worden geregeld voor een moeilijke plek – de pootjes staan nagenoeg op de rooilijnen – en bij het heien en funderen rekening worden gehouden met een aantal voormalige olieboorputten. Tel hier de perikelen van de coronacrisis – zoals het thuiswerken in plaats van rond de tafel zitten om de complexe vergunningen rond te krijgen – bij op en het zal duidelijk zijn dat dit geen sinecure was.”

Een serieuze uitdaging

Met diezelfde race tegen de klok kreeg De Vries en Verburg Bouw te maken. “Mede om deze reden hebben we de betonconstructie van het oorspronkelijke ontwerp vervangen door een constructie van beton en staal”, vertelt Johan van der Velde, projectleider bij De Vries en Verburg Bouw. “Hierdoor konden we sneller en efficiënter werken. Beslissingen als deze werken echter wel door. Het zorgt voor nieuwe knooppunten in het ontwerp. Om deze maximaal inzichtelijk te maken, hebben we de nieuwe constructie eerst uitgewerkt in 3D. In januari 2021 zijn we gestart met de hei- en funderingswerkzaamheden – in totaal veertien weken – en vervolgens de beton-/staalconstructie – in totaal vijftien weken. Het was een serieuze uitdaging.”

Het casco bestaat uit beton en staal.

Voorover hellende gevelbeplating

De geperforeerde gevelbeplating die werd gecombineerd met de verlichting, werd gemonteerd onder een kleine hoek. Aan de onderkant raken de panelen de gevel; aan de bovenkant hellen de platen enigszins naar voren. “Om ook hier de details goed in beeld te krijgen, hebben we de beplating eveneens uitgewerkt in 3D. De montage van de panelen is uitgevoerd door een specialist op dit gebied.” 

De ingangen bevinden zich aan twee kanten.

Beperkte bouwplaats

Daarna restte alleen nog het probleem van de beperkte bouwplaats. Aan één kant grenst de bouwplaats aan de trambaan, aan de andere kant aan de drukke Stadionweg. “Omdat de ruimte voor het grote materieel ontbrak, hebben we het gebouw van binnenuit opgetrokken, totdat we aan één zijde op het parkeerterrein van de Gamma konden staan. Het lijkt erop dat we de deadline gaan halen. Op dit moment worden de laatste gevelpanelen en parkeersysteemvloeren aangebracht. In de Gamma worden de installaties afgemonteerd en dan kunnen we overgaan tot de terreininrichting.”

“Het is mooi project. De combinatie van een parkeergarage en deze spectaculaire verlichting maken dit gebouw tot een special, een futuristische verschijning. Hier wil je als aannemer graag je naam aan verbinden.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details