Platform over beton en staal in de bouw
Fietsbrug van geopolymeerbeton N69 is 75% schoner dan traditioneel beton
Het kunstwerk nabij Westerhoven is de eerste voorgespannen fietsbrug van geopolymeerbeton in Nederland.

Fietsbrug van geopolymeerbeton N69 is 75% schoner dan traditioneel beton

Als onderdeel van de N69, de nieuwe verbindingsweg tussen Eindhoven, de A67 en de Belgische grens, werd jongstleden juli nabij Westerhoven een nieuwe fiets- en voetgangersbrug geplaatst. Voor zowel het brugdek, de brughoofden en de stootplaten van de hypermoderne brug leverde Jansen Beton geopolymeer beton, een betonmengsel met 100% gerecyclede grondstoffen. Daarmee zijn deze grondstoffen een uiterst duurzaam alternatief voor primair zand en primair grind. De gecertificeerde gerecyclede grondstoffen komen beschikbaar nadat bij Jansen Recycling BV in Son teerhoudend asfaltgranulaat thermisch is gereinigd.

De combinatie van geopolymeer als bindmiddel en gerecyclede grondstoffen leidt tot een zeer lage milieu-impact. “Wanneer je de MKI-waardes van traditioneel portlandcementbeton vergelijkt met het toegepaste geopolymeerbeton, dan liggen deze voor de landhoofden en de stootplaten maar liefst 70 procent lager”, zegt Han Heijsters, binnen Jansen Beton medeverantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid in brede zin. “Maar ook in het geval van het nagespannen brugdek, met een overspanning van 16 meter en een veel hogere druksterkte, is de reductie met 60 procent fors.” 

De belangstelling tijdens de plaatsing was groot.

Innovaties

Met de aanleg van de N69 streeft opdrachtgever Provincie Brabant ernaar om de groenste weg van Noord-Brabant uit te rollen. Om dit te bereiken, zijn verschillende innovaties toegepast. De uit geopolymeerbeton opgebouwde en binnen twaalf maanden ontwikkelde brug is er één van. Naast Jansen Beton BV bestond het bouwteam uit hoofdaannemer Boskalis en SQAPE, verantwoordelijk voor de geopolymeertechnologie. “Onder toeziend oog van afgevaardigden van de Provincie Noord-Brabant, de bouwteamleden en andere belangstellenden is het ter plaatse gestorte brugdek van nagespannen beton op 6 juli op zijn plaats gehesen”, blikt Heijsters terug. 

Veiligheidsrisico

Projecten die binnen Nederland met behulp van geopolymeerbeton worden uitgevoerd, beantwoorden aan de groeiende duurzaamheidsbehoefte. Tegelijk kenmerken deze werken zich door een steeds hoger oplopend veiligheidsrisico. De aanleg van de revolu-tionaire fiets- en voetgangersbrug was hierbij koploper en maakte dan ook een breed scala aan testen noodzakelijk. “Op 20 januari heeft een proefstort plaatsgevonden”, vervolgt Heijsters. “Daarbij zijn behalve de bekende proefkubussen ook balken en stootplaten gestort. Deze zijn aansluitend getest bij Jansen Beton BV, de laboratoria van SQAPE en de TU in Delft. Om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, is het gehele proces extern door SKG-IKOB gevolgd en geverifieerd. Hierna is door de Provincie Noord-Brabant en Witteveen en Bos groen licht gegeven voor de definitieve uitvoering. Tevens werden de MKI-berekeningen door een erkende LCA-expert extern geverifieerd.”

De fiets- en voetgangersbrug werd op 6 juli op zijn plaats gehesen.

Oplossing

Doordat er steeds meer bekend wordt over de prestaties van de verschillende toegepaste duurzame betonmengsels en ook het aantal pilots spectaculair toeneemt, verlaat geopolymeerbeton volgens Heijsters definitief de kinderschoenen. Er staat dan ook niets meer in de weg om bredere toepassingen met grotere volumes te realiseren. 

“Als we de klimaatdoelstellingen en de in het Betonakkoord gemaakte afspraken willen halen, dan is dit één van de oplossingen. Opdrachtgevers die de milieu-impact willen verlagen, dienen grotere projecten dan ook specifiek voor het toe te passen beton op MKI-waardes uit te vragen. Wanneer we in de pilotfase van geopolymeerbeton blijven steken, missen we een geweldig mooie kans. Uiteraard dienen risico’s bij innovatieve producten goed te worden ingeschat en geminimaliseerd, zodat ze aanvaardbaar worden. Op de oude voet verdergaan is echter geen optie.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details