Platform over beton en staal in de bouw
Grensverleggend in de Europese bruggenbouw
Doka Unikit en de Doka vrije voorbouwwagen waren de sleutel tot het succes bij de bekisting van de 500 m lange S-bocht van de Jaruga-brug in Kroatië.

Grensverleggend in de Europese bruggenbouw

Eigen competentiecentrum ontwikkelt innovatieve bekistingsoplossingen

Doka heeft naam gemaakt met bekistingsoplossingen voor buitengewone brugconstructies. Recente projecten, zoals de bruggen Jaruga en Aftetal in het hart van Europa, maar ook op de A16 Rotterdam tonen aan dat dankzij de Doka-expertise de infrastructuurprojecten van morgen vandaag al worden gebouwd. In het eigen Doka-competentiecentrum in het hoofdkantoor in Amstetten (Oostenrijk) worden ze ontwikkeld door een team van hooggekwalificeerde ingenieurs, dat betrokken is bij de grootste brugprojecten met de meest uiteenlopende bouwmethoden.

De Doka-bekistingswagen TU vormde in recordtijd de 785 meter lange Aftetalbrug in Duitsland.

De bouw van een brug is een langetermijnproject dat een professionele planning vereist om efficiënt, snel en economisch te kunnen worden uitgevoerd. Daarom richtte Doka in 2006 het eigen competentiecentrum ‘Global Expertise Centre Infrastructure’ op, dat zich bezighoudt met uitgebreid projectmanagement in de bruggenbouw. Het competentiecentrum vormt de sleutel tot het strategische succes bij de realisatie van talrijke megaprojecten in meer dan zestig landen. Het team is voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om nog efficiëntere en duurzamere oplossingen te ontwikkelen voor opdrachtgevers over de hele wereld, om zo de moeilijkste brugprojecten met succes te kunnen uitvoeren.

Innovatie leidt tot succes

Moderne bekistingssystemen zijn aanpasbaar, veelzijdig en gemakkelijk te combineren. Ze kunnen bijvoorbeeld eerst worden gebruikt voor steunmuren of funderingen en vervolgens voor de bekisting van schachten. Bovendien biedt het uitgebreide Doka-productassortiment de beste bekistingsoplossing voor verschillende bruggenbouwmethoden. De Doka vrije voorbouwwagen is bijzonder geschikt voor grote overspanningen, omdat hij brugdelen symmetrisch aan beide zijden bouwt. Voor een veilige en snelle bouw van samengestelde bruggen, waarbij het brugdek uit zowel beton- als staalconstructies bestaat, zet Doka de samengestelde bekistingswagen in. De universele Doka-constructiekit UniKit is ideaal voor het hanteren van hoge belastingen over elke overspanning. Een duidelijk voordeel van deze bekistingssystemen is dat ze bestaan uit gestandaardiseerde huuronderdelen die op andere bouwplaatsen opnieuw kunnen worden gebruikt. 

Internationaal succes

Op internationale projecten laat Doka zien hoe diens expertise en geavanceerde oplossingen een impact kunnen hebben. Het grootste deel van de 500 meter lange Dumanja Jaruga-brug in Kroatië, met een maximale overspanning van 120 meter, werd gevormd met behulp van vier stuks vrije voorbouwwagens. De aanpassingen die moesten worden gemaakt om de dwarshelling te ondersteunen, vormden een uitdaging voor de bekisting omdat de snelweg moest worden aangepast aan de S-vormige bocht. Voor de bekisting van de dwarshelling werden verschillende onderdelen uit de UniKit-bouwset gebruikt. Naast de Doka UniKit-toren 480 werden zowel UniKit-bekistingsbalken als op maat gemaakte SL-1-torens gebruikt. Doka voegde een belangrijke waarde toe met de digitale bekistingsplanning in 3D-constructie, de controle op mogelijke clashes en de bevordering van een soepele samenwerking. Dit resulteerde in kortere planningstijden, kostenbesparingen en een verhoogde veiligheid op de bouwplaats.

Complexe bruggeometrie beheersen

De Aftetalbrug is een samengestelde brug tussen Brilon en Paderborn. Door de hoogte, de geometrie van de pijler en de massieve pijlerkoppen evenals de lengte en de overspanning, is het een van de meest uitdagende constructies. De complexiteit van de bruggeometrie verhoogt ook de eisen aan de bekisting. Vanwege de veeleisende constructie-eisen ontwikkelde Doka individuele oplossingen om de proceszekerheid, de naleving van de planning en het kostenbeheer te garanderen. Door het gebruik van Doka-bekistingsoplossingen kon het materiaalverbruik met 40% en de bouwtijd met 30% worden gereduceerd. Een perfect voorbeeld voor het minimaliseren van de ecologische voetafdruk met behoud van kwaliteit.

A16 Rotterdam

Ook in Nederland is Doka een bekende naam. Bij de bouw van de nieuwe 11 km lange verbinding tussen de A16 en de A13 in Rotterdam werd de universele UniKit bouwtoren voor zware lasten gebruikt. Door toepassing van bekistingsoplossingen bestaande uit UniKit-ondersteuningsbalken en een op maat gemaakt wapeningsveld, die ondanks de verschillende geometrieën allemaal opnieuw kunnen worden gebruikt, werden brugsegmenten met de incrementele lanceermethode gegoten, opgetild en over het doorgaande snelwegverkeer verplaatst. De Doka-expertise speelde ook een rol bij de vervaardiging van de zichtbetonbekisting, die nu deel uitmaakt van het stadsbeeld van Rotterdam. En zo levert Doka een bijdrage aan de meest uiteenlopende brugprojecten in binnen- en buitenland. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details