Platform over beton en staal in de bouw
Groot onderhoud aan bruggen
Ook bij de Utrechtsebaan in Den Haag heeft Technobeton haar expertise ingezet.

Groot onderhoud aan bruggen

Betonspecialist test de nieuwste generatie voegovergangen

Het meerjarig onderhoud van 360 kunstwerken in de provincie Limburg, de installatie van de voegovergangen van project IJsselbruggen en het onderhoud van alle kunstwerken binnen het Integraal Groot Onderhoud regio Oost. Drie grote actuele projecten waarbij Technobeton haar specialisme inzet: betonreparatie en -renovatie en de installatie van voegovergangen. Bedrijfsleider Sjoerd van Geene vertelt meer over de nieuwste generatie voegovergangen én hoe de duurzame werkmethode voor het eerst wordt toegepast bij het onderhoudsproject in Limburg.

Nederland telt talloze kleine en grote bruggen, viaducten, wegen, spoorovergangen en betonconstructies. Precies de kunstwerken waarvoor de mensen van Technobeton hun vakmanschap en expertise inzetten. “Gemiddeld doen we op jaarbasis 200 projecten, waarvan 10 hele grote projecten zoals de meerjarige onderhoudscontracten van Rijkswaterstaat”, vertelt Van Geene. “In principe werken we door het hele land, maar onze focus ligt op Limburg, Brabant en de Randstad.” 

Een mooi en actueel voorbeeld van een groot onderhoudscontract in opdracht van de BAM voor Rijkswaterstaat, is het Integraal Groot Onderhoud regio Oost (IGO Oost). In het kader van toekomstbestendige snelwegen wordt er groot onderhoud gepleegd aan alle rijkswegen in Oost-Nederland, zoals belangrijke verkeersaders als de A50, A15, A12, N35, N18 en N46. “Op het gehele A50-traject verzorgen wij het onderhoud van A tot Z aan alle kunstwerken. Dat wil zeggen: renovatie, reparatie van alle betonconstructies, behalve het asfalt.”

Technobeton en Mageba hebben samen de TENSA GRIP TB R LS ontwikkeld, een innovatieve geluidsarme voegovergangconstructie.

Duurzame aanpak in Limburg

Een vergelijkbaar project qua omvang, is het onderhoud van zo’n 360 kunstwerken in de provincie Limburg. Hier is Technobeton verantwoordelijk voor het onderhoud van bruggen, viaducten en duikers. Dit doet zij in samenwerking met Dura Vermeer. Bijzonder aan dit project is het Plan van Aanpak. “Voorheen voerden we eerst een inspectie uit, daar rolde een advies uit en op basis van de uiteindelijke afspraken planden we de werkzaamheden in. Nu doen we het anders. Vooraf hebben we samen met Dura Vermeer en Rijkswaterstaat afgesproken welke schades sowieso aangepakt moeten worden. Tegelijkertijd met de uitvoering van deze kleinere reparatiewerkzaamheden voeren we inspectie uit op eventuele grotere schades. Over deze laatste brengen we wel voorafgaand aan de reparatie een advies uit. Deze manier van werken is veel efficiënter. Het scheelt tijd en dus geld. Tevens hoeven we voor het grootste deel van de reparaties niet extra terug, hetgeen besparing op transport scheelt. Bovendien doen we de kleinschalige werkzaamheden inclusief inspectie met elektrische vervoer en gereedschap. Het is dus ook nog een stuk duurzamer.”

Voegovergangen project IJsselbruggen

Bij het andere actuele project, de A12 IJsselbruggen, is Technobeton betrokken voor het vervangen van de voegovergangen. De A12 IJsselbruggen ten oosten van Arnhem verwerken dagelijks bijna 125.000 voertuigen, waaronder veel zwaar vrachtverkeer. De A12 IJsselbruggen bestaan uit één betonnen brug voor het verkeer richting het westen en twee stalen bruggen. Juist vanwege het zware vrachtverkeer betreffen het specialistische meervoudige voegovergangen die groter en zwaarder zijn dan de standaard voegovergangen. De zwaardere voegovergangen komen voort uit het feit dat het grotere bruggen zijn die meer krimpen en uitzetten waardoor de voegdilataties groter zijn. Daarnaast voert Technobeton betonreparatiewerkzaamheden uit aan de onderzijde van de bruggen. 

Voegovergangen zijn een belangrijk specialisme van Technobeton. Hiervoor heeft Technobeton een exclusieve samenwerking met Mageba voor de Nederlandse markt. Mageba is een wereldwijd opererende fabrikant van zeer hoogwaardige dilatatievoegen, opleggingen, structurele lagers, seismische bescherming en gezondheidsbewakingssystemen. Samen hebben de bedrijven onder meer de TENSA GRIP TB R LS ontwikkeld, een innovatieve geluidsarme voegovergangconstructie. Kenmerkend voor de TENSA GRIP TB R LS voegovergang is de lange levensduur en relatief eenvoudige installatie. 

Nieuwe generatie voegovergangen

Deze nieuwste generatie voegovergangen laat echter niet lang meer op zich wachten, want in samenwerking met Rijkswaterstaat zit Technobeton nu in de laatste fase van goedkeuring. “De nieuwe generatie voegovergangen is nog steeds van staal, maar wel lichter, kleiner en ook duurzamer. Deze voegovergangen zijn nog eenvoudiger te (de)monteren en dus snel en makkelijk vervangbaar.”

Bruggen, viaducten, wegen, spoorovergangen en betonconstructies zijn de kunstwerken waarvoor de mensen van Technobeton hun vakmanschap en expertise inzetten.

Oersterke basis: vakmensen

Maar de belangrijkste kracht van Technobeton zit hem in haar mensen. Daar zit de kennis en kunde. Van Geene: “We hebben echte specialisten aan het werk met veel ervaring en kennis van beton. Niet alleen diegenen die de reparaties en renovaties uitvoeren, maar ook de betononderhoudsdeskundigen die verantwoordelijk zijn voor de inspecties en het advies aan onze opdrachtgevers. Zij kijken niet alleen naar hoe de schade te repareren, maar vooral ook naar de oorzaak van de schade, zodat ook hier maatregelen voor getroffen kunnen worden.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details