Platform over beton en staal in de bouw
Heinenoordtunnel is vele duizenden geboorde ankers en tonnen staal rijker
Interboor Midsland is voor het plaatsen van de verankeringen BRL-gecertificeerd.

Heinenoordtunnel is vele duizenden geboorde ankers en tonnen staal rijker

Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Heinenoordtunnel aangegrepen om de tunnel te voorzien van een middentunnelkanaal over twee niveaus met een vluchtweg en dienstgang. Ook de dienstgebouwen en anti-verblindingslamellen boven de toeritten van de tunnel zijn stevig aangepakt. Voor al die facetten heeft Jos van den Bersselaar Constructie de staalconstructies geleverd, die op zijn beurt weer een beroep heeft gedaan op Interboor Midsland als BRL-gecertificeerd bedrijf voor het boren van de vele duizenden ankers in de 55 jaar oude tunnel.

Interboor Midsland heeft vele duizenden ankers geboord in de 55 jaar oude tunnel.

De grootste ingreep van de renovatie is toch wel de bouw van het middentunnelkanaal, een klus die afgelopen zomer tijdens een buitendienststelling van slechts vier weken werd geklaard door bouwcombinatie Savera III. “Het middentunnelkanaal is gebouwd met een geprefabriceerde betonwand die werd ingereden en waarin wij over de hele lengte een vlucht- en dienstbordes hebben aangebracht in de vorm van stalen roostervloeren”, begint John Verhoeven, projectleider bij Jos van den Bersselaar Constructie. Voor de verankering van de betonwand en de roostervloeren heeft Interboor Midsland ruim 3.000 ankers geboord.

Zware hoekstalen

Tijdens de bouw van het middentunnelkanaal in de 4-weekse buitendienststelling trokken Jos van den Bersselaar Constructie en Interboor Midsland gezamenlijk op en volgden het treintje van de bouwcombinatie. “Daarbij werkten we per sectie van boven naar beneden”, zegt Wilko van Oosten, verankeringsspecialist bij Interboor Midsland. “Dat begon met het monteren van de zware hoekstalen voor de verankering van de betonwand aan het plafond van de tunnel, waarna de bouwcombinatie vervolgens met speciale voertuigen per sectie de betonelementen kon inrijden. Om te voorkomen dat we de bestaande wapening in de tunnel zouden raken en beschadigen, mochten we niet met diamant boren in het plafond, maar hebben we de techniek van hamerboren toegepast.” Verhoeven vult aan: “Omdat die techniek minder accuraat is, hebben we in de hoekstalen vier sleufgaten voorzien, zodat we altijd een extra mogelijkheid hadden om de twee ankers te plaatsen. De tijdsdruk was ontzettend hoog, we konden ons geen enkele vertraging veroorloven.”

Boven de toeritten wordt een constructie gemaakt voor de nieuwe anti-verblindingslamellen.

Geoliede machine

Na het plaatsen van een sectie betonwanden ging het team van Jos van den Bersselaar Constructie en Interboor Midsland aan de slag met het plaatsen van de stalen roostervloeren. “We hadden een werkbordes gemaakt om van boven naar beneden alle voorzieningen te treffen”, legt Verhoeven uit. “Dat betekende dus eerst het boren van de ankers voor het bovenste bordes, vervolgens werd de staalconstructie gemonteerd en konden we de roostervloer leggen. Daarna werd het werkbordes weer een aantal meter vooruit getrokken, zodat we het vluchtbordes konden maken. Zo zijn we gezamenlijk in drie weken tijd als een geoliede machine door de hele tunnel getrokken. Zeven dagen per week met twee shifts per dag. Het mooie was dat de monteurs van Interboor Midsland ons ook assisteerden met de bouw van de bordessen. De samenwerking was echt top.” Om de zoveel meter bevindt er zich een vluchtdeur in de tunnelwand. Op die locaties heeft Jos van den Bersselaar Constructie zware hoeklijnen voorzien als extra aanrijbeveiliging. 

BRL-gecertificeerd

Interboor Midsland is voor het plaatsen van de verankeringen BRL-gecertificeerd. “Het wordt als voorwaarde gesteld door Rijkswaterstaat om überhaupt aan ‘haar’ objecten te mogen werken”, zegt Van Oosten. “We hebben dan ook de taak op ons genomen om de verbindingen te testen in de praktijk en houden het procescertificaat bij.” Dat laatste is nog niet helemaal opgeleverd, aangezien beide bedrijven nog altijd actief zijn op en rond de tunnel. “Zo krijgen de dienstgebouwen een make-over en worden ze voorzien van een tweede huid, waarvoor een forse staalconstructie benodigd is.. Ook gaan we de liftschachten ombouwen tot trappenhuis. Daarnaast realiseren we boven de toeritten de constructie voor de nieuwe anti-verblindingslamellen. Ook al die constructies worden door Interboor Midsland verankerd met boor- en lijmankers in de bestaande tunnelconstructie.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details