Het Centraal Station van Amsterdam krijgt alsmaar meer treinen en reizigers te verwerken. ProRail verwacht in 2030 zo’n 275.000 reizigers per dag, tegen 200.000 nu, en dat betekent dat er ook navenant meer treinen van het station gebruik zullen maken. Daarom wordt het monumentale station in tien jaar tijd grondig gerenoveerd. Naast het aanpassen en vernieuwen van de railinfrastructuur (sporen, bruggen, wissels, seinen en bovenleidingen), worden de perrons breder en langer gemaakt, het gebouw gerenoveerd, de voetgangerstunnel verbreed en de westelijke entree verbeterd. Civiele Technieken deBoer is als specialist in vijzelen, ondersteuningsconstructies en definitief staalwerk ingeschakeld bij de verbouwing van perron 1.
“Het is zonder meer een uitdagende werkomgeving”, vertelt Assistent Projectleider Joeri Verhoeven van Civiele Technieken deBoer. “We moeten rekening houden met reizigers, treinverkeer en werken veelal in beperkte ruimten. Daarbij ligt het station op een eiland, dus veel transport verloopt via het spoor of via de noordzijde van het station. En dan heb ik het nog niet gehad over de constructies zelf, die dateren uit 1912. Dan kom je nog wel eens voor verrassingen te staan als je bijvoorbeeld een plafond weghaalt. Wat dat betreft maken we nu een mooie slag. Alles is in BIM uitgewerkt op basis van een coördinatiemodel met inbreng van nieuwe scans. Wij tekenen onze hulpwerken en het definitieve staalwerk op basis van deze gegevens in, zodat raakvlakken zoveel mogelijk vroegtijdig beheerst kunnen worden.”
Civiele Technieken deBoer werkt mee aan de aanpak van de westelijke toegang en perron 1. De reizigerstunnel wordt net als de perrons verbreed en er komen extra liften. Verhoeven: “Wij verzorgen alle hulpconstructies die nodig zijn om bij sloopwerkzaamheden de bovenliggende constructies te ondersteunen. Voor de eerste fase zijn we eind vorig jaar gestart met het werk aan perron 1 en 2A; rond de zomer moeten die perrons weer open. Onze hulpconstructies, herkenbaar aan de blauwe kleur, zorgen dat de monumentale bovenconstructies intact blijven, zodat men daaronder sloopwerkzaamheden kan verrichten. Om scheurvorming in de bovenbouw te vermijden, zijn de stalen liggers van het hulpwerk op spanning gebracht. Glasvezelsensoren monitoren of de monumentale gevels stabiel blijven.”
Voor de ondersteuningsconstructies, die tot vijf meter breed zijn, worden liggers, kolommen en vijzels gebruikt. Verhoeven: “Met de constructeur is van tevoren het gewicht van de bovenliggende constructies bepaald en daarop zijn de ondersteuning en benodigde vijzelkracht gedimensioneerd. Niet te zwaar en zeker niet te licht. Amovatiebedrijf Aalsmeer kon vervolgens de sloopwerkzaamheden uitvoeren. Daarna zijn de nieuwe stalen liggers van Rijnstaal Nieuwegein op hun plaats gezet en konden wij het hulpwerk weer verwijderen. Binnenkort start een belangrijke fase waarin wij het nieuwe staalwerk voor het perron monteren, inclusief Comflor beplating.”
Duurzaamheid heeft bij ProRail doorgaans een prominente rol in aanbestedingen. “Daar heeft deze opdrachtgever oog voor”, bevestigt Verhoeven. “Wij werken in dit project dan ook met emissieloos materieel. Dat is een belangrijk aandachtpunt bij Civiele Technieken deBoer. Bovendien is het geen pretje om in besloten ruimtes te werken met machines die uitlaatgassen produceren, dus de keuze was hier snel gemaakt.”