Platform over beton en staal in de bouw
Innovatieve werkwijze: Vrijhangende makelaar voor plaatsing mv-palen

Innovatieve werkwijze: Vrijhangende makelaar voor plaatsing mv-palen

De activiteit in de Antwerpse haven groeit. Niet alleen de overslag, maar ook het aantal schepen en hun omvang nemen toe. Om in de toekomst grote tankschepen aan te kunnen leggen aan de nieuwe tankterminal, worden de kademuren in kanaaldok B2 vernieuwd.

De Haven van Antwerpen bracht het werk – de vervanging van de kaaimuur in Kanaaldok B2 in Antwerpen – op de markt met een openbare aanbesteding. Het was Jan De Nul Group die zo het werk gegund kreeg. Dit mondiaal opererende aannemersbedrijf met een hoofdkantoor in Luxemburg en vestigingen wereldwijd is door haar afdeling Soetaert-Soiltech gespecialiseerd in funderingstechnieken en heeft juist voor dit soort diepe kaaimuren alle technieken in eigen beheer. Alleen het plaatsen van de verankeringspalen – de zogenaamde ‘mv-palen’ – is enigszins nieuw voor haar.

Een werk van formaat

“Jan De Nul Group heeft veel ervaring in het heien van combiwanden”, vertelt Jan Landuyt van Soetaert-Soiltech. “Het is de combinatie die het werk bijzonder maakt. In het kanaaldok B2 plaatsen we – over een traject van 800 m – eerst 280 buispalen met een doorsnede van 2 m en evenveel damplanken voor de combiwand, die ten slotte verankerd worden met 240 mv-palen, voorafgegaan door de grondwerken en afgewerkt met een betonnen kesp. Dat maakt het werk groots en omvangrijk.”

Unieke aanpak

Het plaatsen van mv-palen – hier onder een hoek van 45°, gebeurt in de regel met behulp van een vaste makelaarstelling. Deze houdt de mv-paal tijdens het heien in de juiste stand. Maar Jan De Nul Group doet het anders. “Wij gebruiken een 60 meter lange vrijhangende makelaar van Liebherr gehesen door een 600 tons-kabelkraan. Het is dus de kraan die de makelaar en de mv-paal vanaf de waterkant in de juiste hoek en positie houdt.” Hiermee hanteert Jan De Nul Group een werkwijze die uniek is voor de Benelux.

Positioneren en fixeren

De mv-palen vallen onder de ‘grote jongens’. Het zijn HEM600-profielen van 43 m lang met een gewicht van 12,5 ton per stuk. “Met deze getallen is het een uitdaging om de mv-paal te positioneren en vervolgens correct te plaatsen. Iedere keer als een mv-paal in de grond is gebracht, verplaatsen we de kraan.” Toch zijn de mensen er nu handig in geworden en verloopt het werk vlot. “Bij nieuwe werkmethodes moet je kinderziektes overwinnen. Dat was dus ook hier het geval. Maar nu gaat het vlot.” Op deze manier brengt Jan De Nul Group 240 mv-palen de grond in. Inmiddels zit een derde van het werk erop. Eind 2019 is kanaaldok B2 klaar voor de verdiepingsbaggerwerken en de ontvangst van de grote scheepvaart.   

Tekst | Liliane Verwoolde   Beeld | Jan de Nul Group

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details