Platform over beton en staal in de bouw
Moerdijk, Nieuwe Silo Ecocem | Hoogwaardig beton dankzij duurzaam bindmiddel

Moerdijk, Nieuwe Silo Ecocem | Hoogwaardig beton dankzij duurzaam bindmiddel

De grootschalige verduurzamingsopgave is dé uitdaging voor de toekomt, ook als het gaat om de gebouwde omgeving. Sinds 2002 houdt Ecocem zich al bezig met de productie van gemalen gegranuleerde hoogovenslakken om de CO2-footprint van betonconstructies aanzienlijk te verlagen. Het blijkt een succes. Het productiebedrijf heeft namelijk recent geïnvesteerd in nieuwe silo’s om het duurzame bindmiddel eco2cem ook per schip te kunnen transporten en exporteren.

“In 2002 zijn we begonnen met het verwerken van de hoogovenslakken, een bijproduct van de hoogovens”, zegt Erik Langelaan van Ecocem. “Met onze kogelmolen konden we op jaarbasis zo’n 200.000 ton aan hoogovenslakken vermalen tot het bindmiddel eco2cem. Door de jaren heen is de productiefaciliteit aardig uitgebreid en de capaciteit meer dan verdubbeld tot ca. 500.000 ton per jaar, anno 2019. De gemalen hoogovenslakken leveren we in bulk aan betonmortel- en betonwarenproducenten die het bindmiddel inzetten als vervanger (tot 80%) van cement en daarmee een aanzienlijke CO2-reductie behalen bij het bouwen in beton.”

Ecocem heeft recent geïnvesteerd in nieuwe silo’s om het duurzame bindmiddel eco₂cem ook per schip te kunnen transporten en exporteren.

 

Platte silo

Tot voor kort vervoerde Ecocem het bindmiddel in bulkwagens over de weg, maar sinds kort behoort transport per schip ook tot de mogelijkheden. “We hebben een nieuwe silo aan de waterkant laten bouwen met een opslagcapaciteit van 4.000 m³”, verduidelijkt Langelaan. “De silo heeft een relatief platte vorm (diameter van 17 meter en 20 meter hoog) in plaats van een smalle en hoge constructie. Dat heeft te maken met de slechte grondslag in Moerdijk. Neemt niet weg dat deze silo rust op maar liefst 65 palen die tot 45 meter diepte zijn aangebracht. Omdat de silo geen conus heeft, brengt een zogenaamde schroefreclaimer de hoogovenslakken naar het midden van de silo om van daaruit het bindmiddel – via een ‘tunnel’ op het maaiveld – naar een nieuwe dagsilo van 150 m³ te transporteren. Een tunnel in de grond had niet de voorkeur vanwege de hoge grondwaterstand in het gebied.”

Op locatie gemaakt

De grote silo is op locatie in Moerdijk gefabriceerd. Langelaan: “Een grote staalcoil werd in een houder gezet en afgewikkeld waarna de randen in elkaar zijn geflensd. De dubbelwandige silo is vervolgens voorzien van verstevigingsprofielen en de tussenruimte is gevuld met wapeningsmatjes en zelfverdichtend beton. De dagsilo daarentegen is een meer rechttoe-rechtaan silo en staat op een stalen frame met weeginstallatie. Zowel vrachtwagens als schepen kunnen vanuit de dagsilo beladen worden. Vrachtwagens op de weegbrug onder de dagsilo en schepen via een pneumatische transportinstallatie met een maximale capaciteit van 250 ton per uur. Per schip wordt het bindmiddel voornamelijk vervoerd naar onze terminals in Gävle (Zweden), Sheerness (Ierland) en Runcorn (UK). Samen met onze andere drie productielocaties in Dublin, Duinkerke en Fos-sur-Mer bestrijken we Ierland, Engeland, de Benelux, Frankrijk en een deel van Zweden als belangrijkste afzetgebieden.” De Ecocem Groep produceert jaarlijks 2,5 miljoen ton bij de drie productiebedrijven: Ecocem France, Ecocem Ireland en Ecocem Benelux.

“We hebben een nieuwe silo aan de waterkant laten bouwen met een opslagcapaciteit van 4.000 m³.”

 

Behalve het milieuvriendelijke karakter verbetert hoogovenslak (eco2cem) ook de eigenschappen van beton. Beton wordt sterker en duurzamer. Het beton is beter bestand tegen sulfaataantasting; door de dichtere structuur kunnen chloriden en alkaliën bijna niet binnendringen. Eco2cem maakt beton ook lichter, egaler van kleur en minder gevoelig voor kalk-uitslag. Kortom, het ideale bindmiddel voor het verduurzamen van betonconstructies voor nu en in de toekomst: bij Ecocem werkt 10% van haar personeel aan innovaties en de introductie van nieuwe toepassingen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details