Platform over beton en staal in de bouw
Nieuwbouw DL/Jocotrans  gaat optimaal op in zijn omgeving

Nieuwbouw DL/Jocotrans gaat optimaal op in zijn omgeving

Aan de Botter in Bodegraven wordt eind maart het nieuwe, duurzame logistieke centrum voor DL Logistics Group en Jocotrans opgeleverd. In opdracht van ontwikkelaar Dammes Laban Van Uden Onroerend Goed CV heeft ASK Romein Bouw een nieuwbouw van 7.000 m² gerealiseerd, met 600 m² kantoren en ruimte voor 7.000 palletplaatsen, 16 koel- en vriescellen en 11 loading docks met opblaasbare shelters en dockdeuren. “We hebben dit project in bouwteam ontwikkeld en opgeleverd”, vertelt Marcel Michielsen, Algemeen Directeur van ASK Romein Bouw.

“Samen met onze opdrachtgever hebben wij open, transparant en volgens een vastgesteld budget toegewerkt naar een hoogwaardige en excentrieke nieuwbouw met de allerhoogste duurzaamheidsscore: BREEAM-NL ‘Outstanding’”, vertelt projectleider Dylan Boudens. “De nieuwbouw is gefundeerd op vibropalen. Om de vloerconstructie te kunnen plaatsen, hebben we deze onderheid met hogesnelheidspalen. Vervolgens bouwden we de staalconstructie op. Deze hebben we opgedeeld in compartimenten, om de koel- en vriescellen van elkaar te scheiden. Tussen de koel- en vriescellen zijn hoogwaardige QuadCore™ panelen toegepast, die tevens dienstdoen als brandscheiding. Voor de dakconstructie werd gekozen voor een combinatie van QuadCore™ panelen (vriescellen) en stalen dakplaten met een hoogwaardige isolatie (koelcellen). De daken van beide cellen werden voorzien van een kunststof dakbedekking.” Naar wens van de gemeente is het gebouw niet afgewerkt als een grijze doos, maar kreeg de gevel een excentrieke uitstraling. “Door het gebruik van sandwichpanelen in combinatie met betonpanelen met een hoogwaardige metselstructuur gaat het gebouw qua look and feel volledig op in zijn omgeving.” De kantoren zijn omringd met vliesgevels.

lucid_ask_jocotrans_12-kopieren

De mobiele stellages bieden plaats aan 7.000 pallets.

 

Bijzondere aandacht ging uit naar de vloer, die niet alleen een zeer vlakke afwerking moest krijgen, maar waarin ook de infrastructuur voor de mobiele racking geïntegreerd moest worden. “In plaats van vaste palletrekken is in dit project gekozen voor mobiele stellages die dankzij de in de vloer gestorte rails eenvoudig verplaatst kunnen worden. Hierdoor kunnen ook de gangpaden als opslagplaats worden ingezet en maakt DL/Jocotrans maximaal gebruik van de beschikbare ruimte.”

BREEAM-NL ‘Outstanding’

Om het hoge duurzaamheidsniveau te bereiken, zijn de ontwerp- en bouwfase begeleid door een BREEAM-NL-expert. “In dit project wordt duurzaam gebruik gemaakt van restwarmte”, vertelt Michielsen. “De nieuwbouw van DL Logistics Group en Jocotrans heeft een gemiddelde warmtevraag. Voor de verwarming van de kantoren wordt de restwarmte van de koelmachines in de koel- en vriesruimtes ingezet, in combinatie met vloerverwarming. Dit zorgt niet alleen voor een gelijkmatige verwarming van de kantoren, maar is ook de meest efficiënte manier van verwarmen. Er komt geen gas of elektriciteit aan te pas. Alleen de warmtewisselaar wordt elektrisch gevoed.” De restwarmte wordt tevens benut voor het ontdooien van de koelers. En ook de warmte voor de vloerverwarming onder de koel- en vriescellen wordt teruggewonnen uit het koelsysteem, aldus Boudens: “In het gebouw zijn QuadCore™ panelen met een hoge Rc-waarde toegepast. Op het dak worden circa 2.000 m² PV-panelen gemonteerd, met een piekvermogen van circa 275 Wp per paneel. Tot slot is overal in het gebouw energiezuinige LED-verlichting toegepast. Door veel aandacht te besteden aan de plaatsing van de armaturen, zijn het aantal armaturen én het energieverbruik per m² gebouwoppervlak tot een minimum beperkt.”

lucid_ask_jocotrans_11-kopieren

De vloer heeft een zeer vlakke afwerking gekregen.

 

Uitwerking in BIM

“Vanwege de hoge BREEAM-NL-ambitie, complexiteit én korte doorlooptijd hebben wij besloten om deze nieuwbouw tot op detailniveau uit te werken in een Bouw Informatie Model (BIM) waarin alle onderaannemers en nevenaannemers participeerden”, vertelt Michielsen. “Met als ultieme doel een verbeterd bouwproces, een aanzienlijke doorlooptijdverkorting en een maximale kwaliteit en meerwaarde voor de opdrachtgever.”

De bouw ging van start in juni 2019. “De voorbereidingstijd was kort, maar omdat wij werken met eigen constructeurs, een eigen BIM-afdeling, een eigen ontwerpafdeling en eigen ingenieurs die meedenken in het totale proces, hebben we zeer snel kunnen schakelen”, aldus Michielsen. “De bouw is voorspoedig verlopen. Bouw en (interne) logistiek waren goed afgestemd en we hebben zeer prettig met onze onderaannemers, nevenaannemers én opdrachtgever samengewerkt.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details