Platform over beton en staal in de bouw
Nieuwe tramlijn in Luik: West-Vlaamse funderingsspecialist werkt mee aan Waalse mobiliteit
Beperkte werkruimte op de bouwplaats.

Nieuwe tramlijn in Luik: West-Vlaamse funderingsspecialist werkt mee aan Waalse mobiliteit

Votquenne Foundations, onderdeel van de 2Fund groep, werd in 2006 opgericht door ir. Bart Cloet en groeide uit tot een vaste waarde en een toonaangevende speler in machinale funderings- en beschoeiingstechnieken. Zusterbedrijf Votquenne daarentegen richt zich op manuele funderingstechnieken. Votquenne Foundations telt ruim 45 medewerkers en beschikt over een eigen transportbedrijf, VQ Logistics, en een afdeling voor grondonderzoek, qualitycontrol, sonderingen en boringen, Revyson. Momenteel zijn zij betrokken bij de aanleg van een nieuwe tramlijn in het centrum van Luik.

Aanzienlijk project

In 2019 ging de Tijdelijke Vereniging SM Colas Tram de Liège van start met de aanleg van de 12 km lange tramlijn, die een twintigtal haltes telt. Het betreft hier een nieuwe structurerende en openbare vervoersas doorheen het centrum van de stad. Naast de aanleg van het spoor worden ook de toegangsputten naar de riolering aangepakt.

Nieuwe toegangsputten met secanspalenwanden.

Boren rond een bestaande riolering in dienst

Onder het traject bevond zich een oude, in baksteen gemetselde riolering. Deze moet behouden blijven. Tevens wordt de oude straat (ongeveer 10 m breed) aan beide zijden geflankeerd door oude en historisch waardevolle gebouwen. Door de aanleg van de sporen kunnen de bestaande toegangs- en inspectieputten van de riolering niet meer gebruikt worden en worden er nieuwe gerealiseerd, waarvan negen met behulp van machinale beschoeiingstechnieken. Votquenne Foundations werd aangesproken om deze beschoeiingen uit te voeren. Momenteel zijn er reeds vijf gerealiseerd, later dit jaar zijn er nog drie voorzien en de laatste komt er volgend voorjaar.

Gekozen voor secanspalenwanden met schoorkaders

Er diende zich tevens een aantal uitdagingen aan. Zo was de ondergrond niet optimaal qua stabiliteit, te wijten aan grondlagen gevormd door slibafzettingen en was er 1 m onder het bestaande wegdek ook nog het oude wegdek in kasseien aanwezig. Ook bleek dat bepaalde nutsleidingen zich niet bevonden op de plaats waar ze moesten zijn. Precies omwille van deze ondergrond, om te voorkomen dat grond in de bouwputten zou zakken en om de oude gebouwen maximaal te vrijwaren, besliste Votquenne Foundations om te werken met secanspalenwanden. Deze beschoeiing was tevens nodig omwille van de diepte van de toegangsputten.

Er werden palen voorzien van circa 10 m lang, in diameters van 530 en 630 mm. De uitgravingsdiepte varieerde van put tot put en liep op tot wel 8 m. Om voldoende horizontale stabiliteit te kunnen waarborgen, waren soms wel drie schoorkaders nodig. Om de impact op de omgeving te minimaliseren, werd er ook geen gebruik gemaakt van ankers om zo niet onder de bestaande woningen te hoeven boren. Bijkomend voordeel van een schoorkader t.o.v. een ankerrij is dat de uithardingstijd (nodig voor ankers) wegvalt, wat de planning ten goede komt.

De bouwplaats in het volle stadscentrum.

Coördinatie en planning essentieel

Ludovic Huysentruyt, projectverantwoordelijke namens Votquenne Foundations: “Bij dit project hebben we al onze flexibiliteit, reactiviteit en oplossingsgerichtheid aan de dag kunnen leggen. Om diverse redenen moesten we kort op de bal kunnen spelen en inventief zijn. In functie van het behoud van mobiliteit bijvoorbeeld konden niet alle putten ineens aangelegd worden en moesten we in fasen werken. Zo moesten beide zijden van de weg zoveel mogelijk bereikbaar blijven voor de voetgangers en moesten de huizen ten allen tijde bereikbaar blijven voor de brandweer. Coördinatie en planning waren hierbij essentieel. Ook de bereikbaarheid, in volle stadscentrum, was niet steeds evident en de werkruimte was er beperkt. Machines en materieel ter plaatse krijgen, vormde al een hele uitdaging op zich. Ten slotte hebben we ook alles in het werk gesteld om de veiligheid van de mensen te kunnen waarborgen, net als de stabiliteit van de omliggende woningen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details