Platform over beton en staal in de bouw
NOE-Bekistingtechniek levert bekisting voor fietsbrug Cuijk-Mook

NOE-Bekistingtechniek levert bekisting voor fietsbrug Cuijk-Mook

Brugpijlers lijken te spotten met de beginselen van zwaartekracht

Ter hoogte van Cuijk overspant een markante spoorbrug de Maas. Deze militaire vakwerkbrug van het Callender Hamiltontype omvat drie delen, waarvan twee de Maas en één de naastgelegen uiterwaard overspant. Naast de spoorbrug wordt momenteel hard gewerkt aan een nieuwe brug die speciaal bedoeld is voor fietsverkeer over de Maas. Opmerkelijk aan deze brug is de onderliggende draagconstructie waarvan de pijlers lijken te spotten met de zwaartekracht.

noe_fietsverbinding_cuijk_02-kopieren

Brug voor snelfietsroute

In opdracht van de Gemeente Cuijk bouwt aannemerscombinatie Züblin-HSM aan een nieuwe snelfietsroute van Nijmegen via Malden en Mook naar Cuijk. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe fietsverbinding, is de fiets-voetgangersbrug over de Maas. Deze brug, inclusief toeritten en stijgpunten, is parallel getraceerd aan de bestaande spoorbrug.

Het ontwerp van de fiets-voetgangersbrug, die op slechts 20 meter van de spoorbrug komt te liggen, is fraai symmetrisch van opzet en sluit harmonieus aan op het vakwerkontwerp van de bestaande spoorbrug. Naast de 145 meter tellende hoofdoverspanning over de Maas hebben de aanbruggen een totale lengte van zo’n 215 meter. De aanbruggen worden aan beide zijden ondersteund door drie pijlers en gaan over in een grondtalud die als landhoofden dienen. Hier is een rustpunt gemaakt waar de fietser kan afstappen om van het uitzicht te genieten.

noe_fietsverbinding_cuijk_03-kopieren

Spotten met zwaartekracht

Wie de fiets-voetgangersbrug van enige afstand beschouwt, zal direct de binnenste pijlers opvallen. Deze hellen onder een hoek van 75 graden voorover en lijken daarmee – aan de rand van de Maas – te spotten met de zwaartekracht. In werkelijkheid gaat het hier om een ingenieus krachtenspel dat voor een zeer bijzondere dynamiek zorgt en de brug tot leven lijkt te brengen. Van de drie pijlers aan weerszijden van de brug zijn de twee schuin geplaatste pijlers met 2,49 m de dikste.

De overige vier pijlers hebben een dikte van zo’n 1,20 m. De pijlers hebben een hoogte van circa 9 meter, een breedte van 4,5 meter en lopen van onder naar boven enigszins taps toe. Om de varende passant ook onder de brug zicht te geven op het omringende uiterwaardenlandschap zijn de binnenste pijlers aan waterzijde open waardoor door de pijler in het landschap kan worden gekeken. De dikke binnenste pijlers zijn aan de kopse kant halfrond uitgevoerd.

De bekisting voor deze bijzondere pijlers werd ontworpen en geleverd door NOE-Bekistingtechniek. De pijlers zijn tot een diepte van 1 meter ingeklonken in de grond. Hiertoe werd ter plaatse van de positie waar de pijlers moesten komen, eerst de grond afgegraven. Op de aangebrachte fundering werden de pijlers vervolgens in het werk in beton gestort.

noe_fietsverbinding_cuijk_04-kopieren

NOEtop bekistingsysteem

Als bekisting werd gekozen voor het NOEtop bekistingsysteem. De geleverde panelen met geïntegreerde gording zijn hoofdzakelijk panelen van 5300 x 2650 mm met een opneembare bekistingdruk van 88 kN/m². Deze bekistingdruk geldt voor alle mogelijke combinaties van NOEtop panelen in hoogte en breedte, staand en liggend. Door het doordachte en doorlopende hoogte- en breedteraster van de panelen, zijn deze naar wens staand en liggend te combineren.

Voor de stort van de schuine pijlers werden deze over de volledige hoogte van de bekisting geschoord. Om de halfronde zijkanten in één gang mee te kunnen storten, werden de zijkanten van de pijlers uitgevoerd als traditionele ronde kopkisten. Hiervoor waren houten ronden schenkels benodigd die speciaal voor het werk zijn gefreesd. Deze oplossing kon dankzij de geïntegreerde gording zeer eenvoudig worden aangebracht op de NOEtop grootvlakpanelen. De uitsparing waarmee de binnenste pijlers hun open karakter krijgen en de varende passant een doorkijkje door de pijler wordt gegeven, is direct bij de opbouw van de bekisting meegenomen.

Door de grote hoogte van de rivierpijlers zijn deze in drie storts gerealiseerd. Bij de laatste stort werd gebruikt gemaakt van een contramal om de ankers voor oplegpunten van de brug in één keer mee te kunnen storten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details