Platform over beton en staal in de bouw
Onderzoek naar Chroom 6 in verf in volle gang

Onderzoek naar Chroom 6 in verf in volle gang

Hoe meet je of er Chroom 6 in verf zit? En hoe kun je verf die Chroom 6 bevat risicoloos verwijderen? Bjond Innovation is samen met Rijkswaterstaat en diverse marktpartijen bezig om dit te onderzoeken. Doel is om zo snel mogelijk tot zorgvuldige oplossingen te komen.

Verf met Chroom 6 is vaak toegepast op objecten van staal en beton in een natte buitenomgeving, zoals op spoorbruggen, sluisdeuren, waterkeringen en viaducten. Doorgaans in felle kleuren. Chroom 6 zorgt namelijk voor een uitstekende kleurstabiliteit en is tegelijk een goede zuurstofvanger die de corrosiebescherming van de coating versterkt. Op zich vormt Chroom 6 in verf geen probleem. Maar dat wordt het wel zodra je de verf verwijdert en er stof vrijkomt, bijvoorbeeld door schuren of stralen. Dit kan net als asbest gezondheidsproblemen geven. Door de affaire bij Defensie waar mensen aan te hoge hoeveelheden zijn blootgesteld, is de wet aangescherpt. De wettelijke blootstellingsgrens aan Chroom 6 in verf is intussen miniem: 1 microgram/m³ ofwel 0,001 milligram/m³ (als TGG-8 uur).

bjond-meerdere-lagen-verf-met-daarin-chroom-6-op-beton-kopieren

Meerdere lagen verf met daarin Chroom 6 op beton.

 

Onderzoekstraject

Bjond Innovation, een advies- en onderzoeksbureau uit Maaseik (België), is door Rijkswaterstaat gevraagd het onderzoekstraject ‘Chroom 6 meten in verf’ te coördineren. Bjond houdt zich bezig met vraagstukken over het beschermen van beton en staal in de breedste zin van het woord. De werkzaamheden, zoals het adviseren, inspecteren, innoveren en leveren van kennisintensieve diensten, hebben vooral betrekking op complexe problemen rondom corrosiebescherming. Het bureau werkt voor 80 tot 90 procent voor overheid en industrie in Nederland en België. Directeur Jo van Montfort noemt Chroom 6 in verf momenteel een hot item in de conserveringswereld. “Samen met verschillende marktpartijen evalueren we analysemethodieken om uit te zoeken hoe je betrouwbaar kunt vaststellen of er Chroom 6 in verf zit. Daarvoor hebben we monsters van conserveringssystemen op staal en beton genomen. Die zijn geanalyseerd door verschillende laboratoria om te kijken wat de beste methodiek daarvoor is. Met als uiteindelijke doel om te komen tot een nationale afspraak over hoe je dit moet meten en hoe je dit betrouwbaar en reproduceerbaar kunt vaststellen. Het is belangrijk een dergelijke overeenkomst snel maar vooral zorgvuldig te realiseren. Tegelijk onderzoeken we op welke manier je deze verf zo slim mogelijk kunt verwijderen. Welke middelen kun je daarvoor inzetten?”

bjond-meerdere-lagen-verf-met-daarin-chroom-6-op-beton-kopieren

Brug met vraag om onderhoud.

 

Testmethodieken

Inmiddels zijn diverse onderzoeken naar laboratorium-analysemethodieken gedaan waarvan de resultaten nu geëvalueerd worden. Eveneens worden referentiemonsters met bekende hoeveelheden Chroom 6 gemaakt die opnieuw in een ringonderzoek bestudeerd worden om te zien welke manier van meten de beste is. “Verf is een complex materiaal met veel componenten die storend kunnen werken op het analyseren ervan. Zeker bij meerdere lagen. We proberen daar nu grip op te krijgen om zo de betrouwbaarheid van de analyses te kunnen verbeteren”, aldus Van Montfort.

bjond-vliegroest-op-stalen-ondergrond-na-nat-stralen.-kopieren

Vliegroest op stalen ondergrond na nat-stralen.

Verf verwijderen

Voor het verwijderen van verf met Chroom 6 bestaan er methodes die nog niet goed geëvalueerd zijn, zoals natte straaltechnieken. Deze worden weinig toegepast vanwege de roestvorming die ze teweegbrengen. Alles wordt meestal droog gestraald. Maar als je nat straalt, komt er minder stof vrij. Dan mag er in de waterdruppels natuurlijk geen Chroom 6 zitten. Om dit tegen te gaan worden nu allerlei slimmigheden bedacht. Van Montfort: “Zelf zijn wij een primer aan het ontwikkelen die op licht geroest en nat staal aangebracht kan worden. De testen zien er veelbelovend uit!” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details