Platform over beton en staal in de bouw
Ontwikkeling checklist zorgt voor beter naleven Wkb

Ontwikkeling checklist zorgt voor beter naleven Wkb

De Wet kwaliteitsborging (Wkb) is wederom uitgesteld. Dit keer wordt verwacht dat de wet er komt op 1 januari 2024. De wet moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van bouwwerken verbeterd wordt en de positie van de opdrachtgever versterkt. De nieuwe wet heeft een enorme impact op de werkwijze en verantwoordelijkheden van de bouwende partij. De aansprakelijkheid komt namelijk grotendeels bij de aannemer te liggen. Om het uitvoeren van de wet een stuk makkelijker te maken komt Trimble Connect daarom met een nieuwe checklist-tool!

Verbetering van de kwaliteit van bouwwerken

Wat houdt de nieuwe wet eigenlijk in? Met de Wkb richt de overheid de kwaliteitsbewaking voor en tijdens de bouw op een andere manier in. Voorheen was toezicht op de bouw een taak van de gemeente, maar vanaf 2024 moet de houder van de bouwvergunning hiervoor zelf een private partij inschakelen: de kwaliteitsborger. Deze persoon houdt toezicht tijdens de bouw en geeft na de bouw een verklaring af. Deze nieuwe manier van werken moet leiden tot een betere bouwkwaliteit, minder bouwfouten en minder gebreken die pas na de oplevering aan het licht komen. Dit zorgt uiteindelijk voor minder faalkosten in de bouw.

Effect op werkwijze en verantwoordelijkheden aannemer

Naast minder faalkosten wordt door de nieuwe wet ook de positie van de opdrachtgever verbeterd. De aannemer is vanaf de zomer aansprakelijk voor alle gebreken in de bouw die hij zelf veroorzaakt. Daarnaast is er ook een informatieplicht richting de klant. Een aannemer moet de klant vooraf vertellen of en hoe hij verzekerd is tegen faillissement en gebreken na de oplevering. “Om de aannemer het gemakkelijker te maken om de Wkb na te streven, zijn wij op dit moment druk bezig met het creëren van een checklist in het cloudplatform Trimble Connect”, vertelt Eelco van Es, accountmanager bij Construsoft.

Nieuwe tool in Trimble Connect

“Met de Wkb worden aannemers verantwoordelijk voor alle gebreken, ook als die pas na de oplevering aan het licht komen”, legt Van Es uit. “Ook de bewijslast ligt bij de aannemer. Van elk bouwproject moet een dossier opgebouwd worden, waarin staat dat aan alle contractuele eisen is voldaan.” Processen en de vastlegging daarvan moeten dus goed op orde zijn. Hiermee wordt de registratielast flink bij aannemers flink opgevoerd. “Op papier werken is geen werkbare methode meer”, licht Van Es toe. “Het cloudplatform Trimble Connect biedt dan oplossing. De checklist zorgt ervoor dat een aannemer straks over de bouwplaats kan lopen en makkelijk het een en ander kan vastleggen en registreren.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van Trimble Connect?

Benieuwd wat het samenwerkingsplatform nu al voor uw processen kan betekenen? Lees op de website van Construsoft meer over de mogelijkheden.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details