Platform over beton en staal in de bouw
Op alle gebieden worden grenzen verlegd: ‘Een project als dit maak je niet alle dagen mee’ 
Elke bouwlaag en elke appartement is anders.

Op alle gebieden worden grenzen verlegd: ‘Een project als dit maak je niet alle dagen mee’ 

Het werd dan ook ontwikkeld door de grootste talenten. Geen focus op het één of het ander, maar innovatie, techniek, duurzaamheid, comfort, ecologie én economie van het hoogst haalbare niveau.

De opzetmaat wordt per bouwlaag gecorrigeerd.

De Deense architect Bjarke Ingels Groep (BIG) maakte samen met Barcode Architects het ontwerp van Sluishuis Amsterdam. De combinatie VORM Ontwikkeling/BESIX Real Estate Development (RED) nam de ontwikkeling op zich en droeg het project vervolgens over aan bouwcombinatie VORM en BESIX NL. Het spectaculaire gebouw, over het IJmeer, vormt de schakel tussen het oostelijke havengebied en het historische centrum van Amsterdam. Het telt straks 442 koop- en huurappartementen. Een binnenhaven met aanlegsteigers, woonboten en horeca lijkt te zeggen dat grenzen er nu eenmaal zijn om verlegd te worden.

Extreem in het kwadraat

“Sluishuis is ambitieus en ingewikkeld”, vertelt Thomas Veys van vastgoedontwikkelaar BESIX RED. “De vormen zijn bijzonder, elke verdieping is anders, alle appartementen zijn verschillend, de ambities op het gebied van duurzaamheid en circulariteit zijn extreem en dan hebben we het nog niet eens over het waterprogramma. Hier wordt letterlijk op het water gebouwd!” Het project brengt ook nog een bijzonder cultureel aspect met zich mee. Met een Deense en Nederlandse architect komen er tijdens de vergaderingen regelmatig uiteenlopende visies naar voren. “Dat maakt het nog boeiender. Ik leer hier elke dag.”

Ook vanaf de zijkant hebben de bewoners straks uitzicht over het water.

62 meter lange heipalen

Een grote uitdaging was de constructie. Hoe kon de draagkracht worden geregeld, zo in het Amsterdamse IJmeer? “Hiervoor hebben we 770 palen geheid tot in de tweede zandlaag en 96 tubexpalen tot op de derde zandlaag op 62 meter diepte”, vertelt Lieven van Sande, projectmanager van BESIX Nederland. “De tubexpalen dragen de drukpoeren waarop de cantilever rust. Vervolgens hebben we een dubbelwandige bouwkuip gerealiseerd. De opgevulde ruimte tussen de damwanden werd onze toegangsweg tot het project; de uitgegraven binnenruimte werd de parkeerkelder.”

Correctie per bouwlaag

Nu was hiermee wel de draagkracht geregeld, maar nog niet de zetting van het gebouw. “De punt heeft de natuurlijke neiging om te zakken tijdens de constructie”, wijst Van Sande. “Om dit te voorkomen, leggen we de vloer van elke bouwlaag steeds iets te hoog. Heeft deze de neiging om te zakken, dan corrigeren we de opzetmaat zodat uiteindelijk de theoretische maat wordt gerealiseerd. De aanpak is net zo bizar als effectief.”

De onderzijde is klaar voor de gevelpanelen.

Duurzaamheid

Ook de voorzieningen met betrekking tot duurzaamheid spannen op elk gebied de kroon. Verwarming en koeling van het gebouw worden geregeld met een eigen primaire warmtebron, waarop alle appartementen met een individuele installatie zijn aangesloten. Topisolatie, tripleglas, zonnepanelen en warmtewisselaars maken de woningen volkomen energieneutraal. Met een energieprestatiecoëfficiënt (EPC) van -0,01 wekt het gebouw meer energie op dan het gebruikt.

De cantilever brengt het gewicht van de punt over naar de steunpunten.

Een warme gevelbekleding

De gevelbekleding wordt opgebouwd uit een combinatie van aluminium en houten gevelpanelen. Van Sande: “Hiervan hebben we eerst een mock-up gemaakt. De architect heeft gekozen voor ruw, niet-geanodiseerd aluminium; BIG staat bekend om haar voorliefde voor deze natuurlijke materialen. De mock-up liet onmiddellijk de warme uitstraling zien. De uitvoering gebeurt in grote panelen (2×3 meter) met minimale voegen.” Het geheim van de uitvoering zit in de intensieve voorbereiding, vertelt hij. “Elk detail is afzonderlijk uitgewerkt. Hierdoor verloopt de bouw verrassend soepel. We hebben nog slechts vier bouwlagen te gaan. De onderste twee bouwlagen zijn ook al wind- en waterdicht, waardoor hier de afbouw is gestart. Eind Q2-2022 kunnen de eerste bewoners de sleutel van dit Amsterdamse icoon verwachten.”   

Bouwinfo

Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam

Ontwerp
Bjarke Ingels Groep (BIG)  en Barcode Architects

Ontwikkeling
Ontwikkelcombinatie VORM Ontwikkeling/BESIX Real Estate Development (RED)

Bouwmanagement
BOAG

Constructeur
Van Rossum Raadgevende Ingenieurs

Uitvoering
Bouwcombinatie VORM Bouw/BESIX Nederland

Bouwperiode
december 2019 – juni 2022

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details