Platform over beton en staal in de bouw
Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Gevarieerde funderingstechnieken voor project Garenmarkt Leiden

Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Gevarieerde funderingstechnieken voor project Garenmarkt Leiden

Nadat het voor Dura Vermeer al eerder de ankerpalen verzorgde voor de projecten Cornerstone (Rotterdam), TaTa Steel (Velsen), AFAS Experience Centre (Leusden) en Tournooiveld (Den Haag), legde Jetmix Funderingstechniek ook onder de parkeergarage aan de Leidse Garenmarkt een stabiele basis. In opdracht van bouwcombinatie Dura Vermeer-BESIX tekende het Werkendamse bedrijf namelijk voor de levering en montage van maar liefst 369 ankerpalen. Componenten die met behulp van een zelf ontworpen en vervaardigd zelfborend groutinjectiesysteem werden aangebracht.

Jetmix FunderingstechniekDe stalen damwand is met een 100-tons funderingsmachine trillingsvrij gerealiseerd.

“Medio 2017 vroeg de bouwcombinatie Dura Vermeer-BESIX ons om een offerte uit te brengen voor de levering en uitvoering van ankerpalen ten behoeve van het project Parkeergarage Garenmarkt te Leiden”, zegt hoofd bedrijfsbureau Marinus de Heus namens Jetmix. “Aansluitend daaraan hebben we een ontwerp gemaakt wat betreft de benodigde ankerpalen en is één en ander afgestemd met het projectteam. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een overeenkomst tussen de bouwcombinatie en Jetmix Funderingstechniek. Na verkrijging van de opdracht is het aanbiedingsontwerp door ons uitgewerkt, eerst in een definitief ontwerp en uiteindelijk in het uitvoeringsontwerp.”

369 ankerpalen
Jetmix besloot de ankerpalen te plaatsen met behulp van een zelfborend groutinjectiesysteem; een hoogstandje dat volledig in eigen beheer werd ontworpen en geproduceerd. “In totaal zijn 369 ankerpalen van de typen Jetmix Ø76,1, Ø82,5 en Ø101,6 met boorpunten variërend van 300 tot 380 millimeter vanaf een werkniveau op N.A.P. met een ontgraven bouwputbodem op N.A.P. -/- 18,50 meter aangebracht”, aldus De Heus. “De maximale rekenwaarden voor de belastingen op de ankerpalen liggen tussen 1.900 kN trek in de bouwfase en 1.500 kN druk in de gebruiksfase. Het paalpuntniveau varieert tussen N.A.P. -/- 43,0 en -/- 51,0 meter.”

Jetmix FunderingstechniekDe zeer beperkte werkruimte resulteerde in de nodigde uitdagingen.

Uitdagingen
De zeer beperkte werkruimte stelde alle partijen tijdens het project voor de nodige uitdagingen. Zo ook Jetmix. “Een deel van de ankerpalen is vanaf het betonnen stempelframe in het midden van de bouwkuip aangebracht, de rest vanaf het water via koppelbare pontons”, vertelt De Heus. “Tevens hebben we de complete logistiek en handeling van alle hulpwerken, materieel en materiaal verzorgd. Verder waren we verantwoordelijk voor de maatvoering in de X-, Y- en Z-richting.”

Minimaal transport
Medio 2017 koos Jetmix ervoor om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden met grootschaliger funderingstechnieken. Een besluit dat inmiddels heeft geresulteerd in onder meer de komst van een 100-tons funderingsmachine. “In diezelfde periode liepen de gesprekken met de bouwcombinatie over de funderingstechnieken die nodig waren rondom de bouw van de inrit naar de parkeergarage”, aldus De Heus. “Men gaf er sterk de voorkeur aan om het werk met één machine uit te voeren, zodat zware transportbewegingen in de binnenstad geminimaliseerd zouden worden. Jetmix heeft in dit kader aanvullende offertes uitgebracht voor het leveren en aanbrengen van damwanden, grondverdringende schroef-combipalen en -schroef-buispalen, alsmede het staalwerk ten behoeve van de damwanden. Uiteindelijk heeft ook dít in een opdracht geresulteerd.” Concreet bracht Jetmix met behulp van de multifunctionele funderingsmachine Woltman 90DR circa 1.800 m2 stalen damwand trillingsvrij aan door middel van drukken met een quatro-piler. Daarnaast werden zowel 112 grondverdringende schroef-combipalen type 455/555 met een prefab betonnen kern en een boordiepte van 18,0 meter als vier schroef-buispalen van het type 762/950 met een lengte van 24,0 meter toegepast.  

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Jetmix Funderingstechniek
Uitgelichte afbeelding: 
De ankerpalen zijn aangebracht vanaf het stempelraam en vanaf het ponton.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details