Platform over beton en staal in de bouw
Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Optimaal omgevingsmanagement kenmerkt bouw parkeergarage Garenmarkt Leiden

Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Optimaal omgevingsmanagement kenmerkt bouw parkeergarage Garenmarkt Leiden

Nadat ze in het voorjaar van 2017 als bouwcombinatie al tekenden voor de oplevering van parkeergarage Lammermarkt in Leiden, zijn Dura Vermeer en BESIX in het centrum van de universiteitsstad samen momenteel druk doende met de realisatie van de ondergrondse parkeerfaciliteit onder de Garenmarkt. De ovaalvormige, 16 meter diepe en 425 parkeerplekken tellende ondergrondse constructie komt in een DBM-contract tot stand en zal begin 2020 in gebruik worden genomen.

Dura BESIXStort van nokvloer -4.

De bouw van de parkeergarage, bedoeld om de bereikbaarheid van de Leidse binnenstad te verbeteren, kenmerkt zich door een vergaande aandacht voor de omgevingskwaliteit. “Veiligheid, bereikbaarheid en hinderbeperking staan voorop”, zegt projectmanager Wiedse Louwerse namens de bouwcombinatie. “Binnen een zeer beperkte bouwruimte realiseren we niet alleen een kwalitatief hoogwaardige garage, we stellen ook alles in het werk om de overlast voor winkeliers en omwonenden te beperken en schade aan de omgeving te voorkomen. Om het aantal transportbewegingen te reduceren, hebben we bijvoorbeeld gekozen voor een natte ontgraving en voeren we de grond via persleidingen af. Daarnaast is aan de noordkant van het plein een asfalt bouwweg aangelegd, zodat trillingen en stofvorming flink worden verminderd. Tevens worden er verschillende hinderverminderende technieken toegepast, waaronder het drukken van damwanden, het boren van ankers en het aanbrengen van diepwandpanelen.”

Diepwanden
De ruwbouw van de vijf lagen tellende parkeergarage, ontworpen door architectenbureau VVKH uit Leiden, wordt gevormd door diepwandpanelen. Componenten die zich dankzij de geluids- en trillingsarme montagemethode prima lenen voor binnenstedelijke ondergrondse projecten. “Diepwanden worden gemaakt door vanaf het maaiveld een sleuf te graven tot een vooraf vast te stellen diepte”, legt Louwerse uit. “Vervolgens worden in die sleuf wapeningskorven geplaatst. Aansluitend wordt de sleuf van onderaf met behulp van stortkokers gevuld met beton. Daarbij wordt het aanwezige bentoniet verdrongen en bovenin de sleuf afgepompt. Door het aanbrengen van naast elkaar gelegen panelen ontstaat een doorgaande wand. Door het inlaten van water tijdens het nat ontgraven wordt voldoende waterdruk op de wanden behouden. Na het aanbrengen van 370 ankers wordt een tijdelijke vloer met onderwaterbeton gestort. De ankers zorgen ervoor dat de parkeergarage, bij het leegpompen, op zijn plek blijft liggen.”

Dura BESIXHet leegpompen van de bouwkuip. (Beeld: Buro JP)

Bevriezen
Om de aansluiting tussen de diepwanden en de onderwaterbetonvloer waterdicht te krijgen, gebruikte de bouwcombinatie vriestechniek. “Aan de onderzijde van de vloer hebben we tegen de diepwanden aan vriesleidingen geplaatst die na het storten van het onderwaterbeton de ontstane (krimp)naad tussen vloer en wand bevriezen”, aldus Louwerse. “Daardoor wordt lekkage tijdens het leegpompen van de bouwkuip voorkomen en is het mogelijk om zonder problemen de vloer in den droge waterdicht te maken en vervolgens de constructievloer aan te brengen.” Deze constructievloer is de bouwcombinatie op dit moment aan het realiseren. Vervolgens zal, aan de hand van een 4D-planning, het interne skelet en de bouwkundige afbouw resulteren in de oplevering van een tweede grote ondergrondse parkeergarage in Leiden.

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Buro JP/Bouwcombinatie Dura Vermeer-BESIX

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details